05 november 2010

Därför diggar jag P3

Tankesmedjan i P3 sänder den rappaste och fräckaste samhällskritiken i Sverige just nu. I torsdagens program riktade smedjan skarp kritik mot de egna kanalcheferna och mot typ alla andra i medie-, politiker- och kändisvärlden.

Genom att plocka isär uttalanden från diverse potentater i smådelar och reda ut vad som sägs och hur detta förhåller sig till verkligheten, lyckas Tankesmedjan gång på gång klä av makthavare av alla sorter. Oavsett om det är en rektor på en skola eller en politisk ledare eller den egna radiokanalens programchef som sagt något märkligt så smulas argumenten sönder med en rejäl dos humor. En smart sorts humor, som når längre än annan humor i samma kanal.

En del, som Jonatan Unges krönika om just P3:s programchefs märkliga agerande kring avstängningen av en anställd, är befriande rakt och riktigt sagt. Annat är mest fräckt, nästan utmanande elakt - som Sara Hanssons telefonsamtal med tidigare ministern med ansvar för invandrarfrågor, Birgit Friggebo:
Sara Hansson: Många drar ju paralleller med situationen i Sverige i början av 90-talet, med ekonomisk kris och ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Så jag tänkte, vad göra? De löste ju den situationen. Vem var med och löste den? Nu har jag grävt upp ett gammalt 90-talslik och bett om hjälp…

Birgit Friggebo: Birgit Friggebo.

SH: Hej, är det Birgit Friggebod?

BF: Ja.

SH: Jag heter Sara Hansson och jag ringer från Sveriges Radio Malmö. Och som du kanske har hört har vi en ny Lasermannen här nu och du minns ju den förra för då var ju du aktiv politiker för Folkpartiet. Så eftersom du var med då så undrar jag vad du tror att man ska göra nu, om du skulle vilja komma till Malmö och prata om dina erfarenheter från den tiden och så.

BF: Det vill jag inte.

SH: Kanske gemensamt i en sal sjunga ”We Shall Overcome”?

BF: Varför det?

SH: Kanske? Man ska ju aldrig ge upp, säger man ju. Eller?

BF: Nej du, det lurar du mig inte till. Nej, jag har slutat att vara offentlig person.

SH: Okej, men en sista gång, kanske bara sjunga den sången? Upp på hästen igen, bara… ”We shall overcooome…”
Kanske skulle någon invända att tankesmederna bär sig respektlöst åt. Ja, kanske är det så. Men inte mer respektlöst än att det möjligen matchar samhällstoppens respektlöshet mot vanligt folk.

I ett samhälle fullt av verklighetsfrånvända människor på höga poster kommer satiren att bli grotesk i samma omfattning. Om vi inte hade P3 och Tankesmedjan skulle många av oss svälja de mest märkliga uttalanden som fälls av viktigpettrar i media. Det är bättre ju fler som nås av de samhällskritiska diskussionerna, både i P1 och i lite högre tempo i P3. Licensfinansierad public service är helt nödvändigt om vi ska ha en chans att få demokratin på rätt köl igen.

Inga kommentarer: