När jag slår upp sidan 3, Debatt, i dagens Länstidningen möts jag av en helsida med annonser. I en annons uppe till vänster hälsar Industrilandet att "vi har koll på läsarna", ett lite magstarkt konstaterande när vi debattälskare bara får reklam.
Såhär illa är det inte särskilt ofta, men Länstidningen har på senare tid behandlat den politiska debatten styvmoderligt. Vänsterpartiet har till exempel på kort tid fått en debattartikel redigerad så texten knappt gick att läsa, Eva-Britt Svensson fick sitt partinamn i en debattartikel ändrat till socialdemokrat och i en annan artikel fick samma Eva-Britt fel efternamn.
Det hela tyder på ointresse av att ta reda på fakta och att producera en välgjord produkt. Nu är inte Länstidningen ensam om detta - media kryllar numer av mindre och större misstag - men det är allvarligt, eftersom det i längden är skadligt för demokratin. Jag ser två huvudproblem som måste åtgärdas, bägge relaterade till kommersialiseringen av media:
1. Det viktigaste är att få så många säljande - inte korrekta - rubriker som möjligt i tryck/på webben.
2. Reklamsäljare är mer värda än skrivande journalister och får således större plats i tidningens verksamhet.
Om detta håller många seriösa redaktionschefer och politiska redaktörer med i någon utsträckning. Men som alltid när det gäller marknadens osynliga hand finns ingen fysisk person man kan ställa till svars. Nej, nej - vi kan ju inte göra något åt det här. Då går konkurrenterna om oss.
Verkligt troende liberaler säger här att jag väl kan läsa en bättre tidning istället, om de nämnda nu är så dåliga. Ja, säger jag, problemet är ju bara att de bättre tidningarna inte läses av vanligt folk. Om tusen personer läser en bra tidning och en miljon läser en dålig, är skadan liksom skedd i alla fall.
Nu fanns visserligen en debattsida inklämd senare i tidningen. Reklamen i debattens ordinarie ställe symboliserar dock hur löst det demokratiska samtalet hänger i dessa tider.
2 kommentarer:
Nisse:
Och? Det har det väl alltid gjort. Borgerligheten har inga problem när folkstyre och folkligt inflytande i samhället alltmer beskärs.
Det är därför din tidning eller Expressen kan ägna sig åt "misstag" utan skam eller rabalder från den övriga mediavärlden.
Robban: Visst har demokratin och det så kallade demokratiska samtalet alltid varit något av en väl förankrad kuliss över det verkliga, råa klassamhället - men det har inte alltid sett såhär illa ut i media. Medan det förr fanns en stark, folklig rörelse som såg till att media till slut tog tag i yttrandefrihets- och samhällsfrågor på ett relativt seriöst sätt, är utvecklingen nu på tillbakagång. Kommersialiseringen gör i rask takt media alltmer primitiv och oseriös.
Skicka en kommentar