27 januari 2008

Utbildning och skola

I veckan har jag pluggat pedagogik och vetenskapsteori i Härnösand. Så är det tänkt att jag ska göra en vecka i månaden under sju terminer framöver. Om Härnösand kan sägas att det inte ligger i Norrlands inland och alltså har ett vidrigt vinterklimat. Om studierna kan sägas att de i alla fall inte gör mig dummare.

Huruvida man tjänar bra eller dåligt på att gå lärarutbildningen beror ganska mycket på var man jobbar, ser jag på Lärarförbundets hemsida. Här i Östersund tjänar en lärare med kompetens för grundskolans lägre årskurser (som jag ska bli) bättre än både lärare med kompetens för högre årskurser och fritidspedagoger. I Sorsele tjänar en förskollärare mindre än den outbildade barnskötaren, säger min halvsyster Linda i en artikel i Aftonbladet med den föga studiepeppande rubriken "Skulle tjäna mer utan utbildningen".

En av de frågor som jag kliar mig mest i huvudet över just nu är skolminister Jan Björklunds besked om omdömen som alla elever ska få från årskurs ett. Läraren ska ge sitt utlåtande om elevens kunskapsinhämtning i varje ämne. På ett sätt är det en självklarhet - givetvis ska föräldrarna få en inblick i hur det går för ungen i skolan. Men när man lägger förslaget som nu blir följden dels att elever redan från årskurs ett lär sig att ställa in sig för läraren, dels att skolorna kommer att skiktas ytterligare med olika bedömningssystem.

Den folkpartistiska skolpolitiken handlar om att göra skolan allt mindre likvärdig, genom att låta enskilda skolor och lärare göra bedömningen till ytterligare en fjäder i hatten att locka framtida kunder på elevmarknaden med. Redan i dag lockar skolor nya elever med bra betyg, men systemet kan förstås bli långt med raffinerat. Visst är det bekvämt att ha en skolpolitik som baxar igenom sådana här åtgärder, med ett tveksamt värde för lärandet men med betydande risker för ökad segregation och utslagning. Då slipper man som borgerlig politiker ta obekväma beslut som exempelvis att tillföra kommunerna pengar för att anställa tillräckligt med skolpersonal för att uppnå ett fungerande utbildningssystem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste just Nina Björk i söndags-DN kultur: "Till hösten ska min sexåriga dotter börja bedömas, mätas, granskas med ögon som säger duger, duger inte"

Anonym sa...

anonym alltså, Moster K