28 januari 2008

Greider still got it

Trots historielärare Henrik Skraks varning om att Göran Greider är en fähund och en opportunist, lyckas jag inte släppa min beundran för den gråhårige sossen. I en kulturkrönika i Arbetaren nummer 3/2008 skriver Greider om de långa besök han nyligen har avlagt på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Just som jag tog upp tidningen för att läsa satt jag och försökte hamna i samma stämning som jag hamnar i på bibliotek: lugn och fokuserad. Och så reflekterar Greider om just den där bibliotekiga stämningen i sin krönika! Vilken grej!

Det har varit spännande, inte bara för det jag har läst, utan också för själva biblioteksmiljöns skull. Här har ju faktiskt Lenin en gång suttit, vilken stol det nu var på
Sådana där småsaker fyller min tillvaro med mening.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Här har ju faktiskt Lenin en gång suttit, vilken stol det nu var på"

Här finns svaret på din fråga:

http://fotolasse.se/index.php/samhalle/lenin-pa-kungliga-biblioteket.htm

Nisse Sandqvist sa...

Ja, se där. Hur mycket vördnad man bör visa just den stolen i relation till det som hände i Ryssland då det begav sig kan väl i och för sig också diskuteras. :-)