27 augusti 2007

Den svenska terrorismen

I lördags kväll attackerades en antirasistisk konsert anordnad av Ung Vänster Söder om Söder av ett 15-tal maskerade nazister. Med batonger och glasflaskor fyllda av vätska anföll de personer i anslutning till konsertlokalens ingång. Attacken höll på kanske 20 eller 30 sekunder och var noga samordnad. Efter sig lämnade de en handfull ungdomar allvarligt skadade, flera fördes till sjukhus.

Nu har gruppen som planerade och genomförde det här dådet gått ut med ett uttalande. Undrar om Säpo läser min blogg, för i så fall kan de snappa upp det jag citerar från galningarna här:

Vårt angrepp mot Ung vänster är en första reaktion - flera kan komma att följa.
Här har vi alltså ett gäng nazister som attackerar ungdomar på konsert av politiska skäl. De slår och använder tillhyggen med sadistisk kyla - ju fler som skadas, och ju svårare skador, desto bättre. Själv har jag nyligen blivit utsatt för ganska grovt våld på gatan, och det känns fett dåligt att det här hotet mot politiskt aktiva - må vara att vi befinner oss till vänster politiskt - inte tas på större allvar.

Det här är ett av flera hot mot demokratin och (får man förmoda, Säpo!) rikets säkerhet. Organisationer en bra bit till höger om folkpartiet organiserar och förbereder terrorverksamhet och våldsdåd i syfte att omforma samhället. Det här är sånt som myndigheterna ska ta tag i. Det ska bli intressant att se om folkpartiet och säkerhetspolisen tycker att det nazistiska våldet är ett problem att ta på allvar, eller om de även i fortsättningen kommer att koncentrera sig på att utmåla muslimer som (det) generella säkerhetshot(et).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du pratar om att det nazisterna gör är så hemskt, men då undrar jag vad är det vänster aktivister gör på nationaldagen eller under Salemmarschen, jo under nationaldagen attackerar vänster aktivister folkets marsch genom att kasta flaskor med mera, under salemmarschen stannar vänster aktivister kvar efter den tid som dem får och bildar så kallade "Fredliga kedjor". Du pratar också om att man inte ska bruka våld mot någon pga politiska åsikter, då undrar jag varför nazister blir nedslagna av vänster aktivister, för våldet mot dem politiska grupper som du inte står för verkar du inte ha något problem med?

Nisse Sandqvist sa...

Linnéa: Jag har i mitt inlägg försökt kontrastera den svenska "säkerhetspolitikens" snedvridna fokus, och det hot mot mig och mina kamrater som det innebär. Genom att konsekvent utmåla muslimer som potentiella terrorister och därigenom prioritera ned hot från politiska grupper ökar myndigheterna och "de etablerade" politiska krafterna den mylla varifrån motsättningar och politisk-social-religiöst våld växer. Jag skriver också i ganska negativa ordalag om politiskt våld, något du borde kunna uppfatta som att jag ogillar politiskt våld.

Sen vill jag att du håller isär äpplen och päron, även om jag vet att allt grönt kan verka vara samma. Det anordnas varje år en motdemonstration mot den främlingsfientliga Salemmarschen, som urartar i mer eller mindre våldsamma scener, ja. I den deltar inte Ung Vänster som arrangör. Det anordnas också varje år kring den tid då Salemmarschen äger rum, inte just där Salemmarschen arrangeras, manifestationer där Ung Vänster är medarrangör. Dessa äger inte rum i syfte att konfrontera rasister och liknande med våld utan är helt och hållet politiska manifestationer. Jag kan svara för Ung Vänsters aktioner, och tycker att de generellt sett är bra.

Det som är problemet i den här frågan - och som inte kan ursäktas med att folk som kallar sig vänster misshandlar rasister - är att nazister utför organiserade våldsattacker mot en nöjestillställning. Det är en form av våld som är så frånstötande att varje mänska med en gnutta sans i kroppen borde känna avsmak. Och att myndigheterna inte är mer indignerade än vad som visats är verkligt upprörande.