31 augusti 2007

Transportpolitik is the shit

I en marknadsekonomi som Sverige måste man reglera förhållandena på alla marknader. I dag stör jag mig på att regleringen på en av marknaderna, transportmarknaden, är så skev och ineffektiv.

Persontransporterna blir fler för varje år - folk reser både mer och längre. Man kan tycka att regleringen av persontransporterna då borde få resandet att på långväga resor öka med tåg och minska med flyg. Fast så är inte fallet. Beskattningen av flygresandet, som den förra regeringen försökte krångla igenom, har kastats i papperskorgen av borgarna. Flyget är konkurrenskraftigt eftersom det är så billigt att förstöra miljön. Detta, i kombination med ett underdimensionerat, allt mindre modernt järnvägssystem, får fler att välja flyget. Även busstrafiken kan växa när det är så pass lite fokus på miljön i transportpolitiken. (Okej, klart att folk åker mer tåg också, men tåget måste ta en betydligt större del av transporterna.)

Jag ska vara i Stockholm en helg i oktober. Undrar just hur jag ska ta mig dit, och hem. För mig är miljön viktig, men det är heller inte oviktigt med tidhållning och ekonomi. I Stockholm ska jag vara på lördag morgon senast tio, hem därifrån ska jag efter fyra på söndagen. Vad kan jag åka? Jag kollar buss, flyg och tåg.

Buss: Östersundsbussen är framme i Stockholm 15.30 på lördagen, fem och en halv timme sent. Känns inte helt attraktivt. Kostar annars 320 kronor - rätt billigt. Tillbaka till Östersund på söndagen går den 13.00, tre timmar för tidigt. Inte heller särskilt trovärdigt. Tar runt nio timmar. Eeek...!

Flyg: SAS första avgång är framme vid Arlanda 11.10, vilket gör mig nästan två timmar sen till Stockholm. Den kostar 497 kronor och tar drygt sex timmar mindre tid i anspråk än bussresan. Attraktivt, om det inte vore för avgångstiden. Hem till Östersund flyger SAS på söndagen klockan 19.30, för 449 kronor. Då får jag en stund i Stockholm efter mötet och kommer ändå hem rätt tidigt på kvällen. Snabbt, bekvämt. FlyNordic flyger för 399 kronor per väg, fast på lite sämre tider.

Tåg: Till Stockholm kommer första morgontåget 13.30 - tre och en halv timme för sent. På tillbakavägen går ett X2000-tåg 16.30 på söndagen, perfekt tid, men det kostar 508 kronor och tar fem och en halv timme.

Flyget tar (fortfarande, trots ökande "säkerhetsåtgärder") kortare tid än övriga transportvägar och är generellt sett rätt billigt. Avgångstiderna är hyfsade. Tåget tar tid, och är dyrast, men har rätt bra avgångstider. Buss är billigast, och tar mer tid än jag har möjlighet att stå ut med. Så vad ska jag välja?

Jag är rätt motvalls, i alla fall. Det blir tåg, både ner till Fjollträsk och upp igen. Nattåget på fredag kväll och X2000 tillbaka på söndagen. Det får kosta lite mer - miljön har sitt pris. Eller?

Det är orimligt att människor ska tvingas kompromissa med sina ekonomiska sinnen när det gäller val av transport. Tåget är, eller bör i alla fall vara, överlägset på alla sträckor under 50 mil. Det går att ta sig mellan Stockholm och Göteborg på under tre timmar med tåg. Samma effektivitet borde gå att uppbåda på alla huvudlinjer i järnvägsnätet. Och därmed göra flyget onödigt, till exempel till Östersund. Men det kräver en aktiv transportpolitik. En sådan saknas i Sverige och EU. Infrastrukturministerns allmosa i dag, med en miljard till eftersatt underhållsarbete i infrastrukturen, är inte mycket att komma med. Staten måste se till så alla aktörer tar största möjliga hänsyn till miljön och effektiviteten. Annars gör transportpolitiken miljöproblemen större och resandet mindre effektivt.

1 kommentar:

Björn Nilsson sa...

Om alla trafikslag tvingas bära sina egna kostnader(alltså inte bara kostnader för drift och underhåll utan också negativ påverkan på omgivningen)skulle det bli klarare hur man lämpligen bör resa.... Eller låta bli att resa - en massa onödigt flaxande hit&dit kan förmodligen ersättas av videokonferenser. Jag vet inte om något transportsätt har positiv påverkan på miljön, men är så fallet borde det naturligtvis premieras för det. Sedan finns ju frågan hur man beräknar kostnader och eventuella intäkter, men miljöekonomerna skall väl ha något att göra också!