17 december 2005

In it for the cash

Värdetransportrånen fortsätter. I Sverige är Securitas och Falck de stora aktörerna - deras värdetransportverksamhet omsätter hundratals miljoner varje år. I nyhetsartiklarna kommenterar framför allt Securitas företrädare rånen med krav på bättre polisskydd och kanske beväpning av transportpersonalen.

Det är märkligt att kritiken riktas mot de politiska församlingarna när rånen blir så spektakulära som nu. Vore inte det mest logiska att ledningen för transportbolaget kritiseras i stället? Bevisligen är svenska värdetransporter helt kassa ur rånsynpunkt. Fordonen som används i dag är av, låt säga, beprövad standard. Sedan 70-talet har inte mycket hänt som kan förhindra moderna rån.

Ekonomiskt vore det möjligt att bli kvitt de lönsamma värdetransportrånen. Det handlar om tekniska lösningar, personalpolitik och rent strategiskt handlande. Men enligt den fria marknadens principer måste företagen göra profit på verksamheten. Om vinsterna investeras i säkerhet så minskar den fria marknadens köpvilja, och då sjunker aktiekursen. Innebär den policyn problem? Skyll på staten!

Alltså måste personalen stå ut med en överhängande rånrisk, försäkringsbolagen måste punga ut med stora ersättningssummor och tiotals miljoner kronor måste satsas på polisiära insatser för att fånga rånarna.

Securitas ljuger också:

Vi tar hand om, och har fullständig kontroll på, transporten av dina kontanter. Securitas hämtar dagskassan direkt i din butik eller från någon av våra serviceboxar. Levererans av växel sker alltid direkt till butik. Samtliga hämtade och levererade värdekollin avläses elektroniskt och all hantering är därmed kontrollerad. Utrustningar och fordon är av senaste säkerhetsklass med en väl beprövad tillförlitlighet.
Well duh, nice try. Hade ni inget mindre inkorrekt att skriva om värdetransportverksamheten? Det är dags att läxa upp de stygga transportbolagen.

Inga kommentarer: