19 januari 2007

Apropå flyghistorier

Vad är dealen med flygsäkerhetsnormerna av i dag? Jag hade bestämt mig för att ta med mig datorn i kabinen på flyget hem. I ryggsäcken hade jag glömt min oöppnade drickaflaska. Två små misstag, som innebär en hel del besvär.

Datorn: vid metalldetektorn ska den packas upp och öppnas, så kontrollanten får se att det bara är en vanlig dator.

Drickan: måste drickas upp (vilket är lite osmidigt med tanke på att man blir kissnödig direkt, och hinner bli törstig långt innan man är framme i Östersund) innan inpassering.

Dessutom har Sturup - men inte Arlanda - infört ett system med fingeravtryck, där ens pekfinger är biljett. Med andra ord lägger jag i Malmö mitt finger på en liten manick för att kliva ombord, medan jag i Stockholm inte kan göra det. Där måste personalen söka upp mitt bokningsnummer och med passet som identifikation släppa igenom mig. Något ologiskt, något enerverande. Jag vet inte vilken av metoderna som är minst kostnadseffektiv, men alltid är det ju något.

Det känns bara som att vi betalar en väldigt stor del av flygbiljetten till förmån för dessa fullkomligt vansinniga rutiner, som föder irritation istället för att stoppa terrorism.

Allt nog och emedan - snön ligger lagom djup och fortsätter att singla ner. Jag njuter i allt det vita!

1 kommentar:

Elisabet Öhrnell sa...

Ett tips (som alternativ till dryck alltså) är att ta med saftig frukt typ satsumas på flyget. Dom har tydligen inte kommit på att man kan suga ur innehållet i en dylik - med hjälp av en grov kanyl exempelvis - och ersätta det med något högexplosivt. Jag skulle tro att det till och med är möjligt att medföra en smärre bomb, förklädd till äpple, om man bara hittar den rätta kemiska sammansättningen...
Märkligt för övrigt att flygbolagen inte höjt priset på drycker ombord till typ 140 kronor för en burk dricka. Det skulle säkert finnas folk som var tillräckligt törstiga för att betala vad som helst.
Notera också att dom snor din nagelklippare om den har funktioner av multiverktygskaraktär, typ kniv, medan du kan köpa glasflaskor i taxfreeshopen mellan säkerhetskontroll och ombordstigning. Skulle jag vilja skada flygplansbesättningen väljer jag hellre att skära dom med en avslagen flaska än med en taskigt halvslö fickkniv, inköpt för en tia på Rusta.