07 januari 2007

Tappa andan-skratt

Snart kommer seriös bloggning, jag lovar, men i kväll - första kvällen för året i Malmö - vill jag klistra in godbitar från Tjuvlyssnat. Se bara, det är underbart!

(Två tjejer sitter och pratar högt med varandra, bak i bussen där det är säten mittemot varandra. På andra sidan sitter en kille i pokémontröja och ser allmänt japan-nördig ut. Alla är ~18.)
Tjej 1: Vettu? Vi har skaffat nytt duschmunstycke!
Tjej 2: Va? Har ni? Det är väl inget speciellt...
Tjej 1: Men jo! Det är en sådan där som har endast en stråle. Det är värsta inne i USA.
Killen: Det kallas slang och det är för att amerikanerna inte kommer in i duschen.
(Tjejerna blir tysta.)

(Berusad tjej ~25 kommer tilbaka från toaletten och sätter sig brevid kille ~25 vid baren.)
Tjejen: Fy fan, va äckligt! Jag trodde bara jag skulle pissa, men magen ba exploderade, men jag hade snytit mig i pappret men jag tänkte inte på det när jag skulle torka, så jag fick BÅDE snor och skit på händerna. Så jävla ovärdigt, jag vet inte vilken som var äckligast!
Killen (tyst en stund, sedan besvärat): Du tvättade väl händerna?
Tjejen: Ja, men det fanns ingen tvål!

(Kille ~25 ska köpa frimärken till utlandet av kvinna ~50.)
Killen: Behöver jag använda de här Prioritaire-märkena också?
Kvinnan: Inte om det är till ett civiliserat land.
Killen: Va?
Kvinnan: I Afrika och Ryssland och så har de ju ingen respekt för postgången. Där behövs de.
Killen: Va? Så jag behöver inte ha dem till England?
Kvinnan (gör citattecken med fingrarna): Tänk "Tyskland" så förstår du vad jag menar.
Tjuvlyssnat är en grym institution. Jag känner att behovet att vara ute bland folk och få uppleva allt härligt minskar drastiskt tack vare all denna insyn i ackumulerad svensk vardagstokighet. Man skrattar ju luften ur sig!

Inga kommentarer: