11 januari 2007

Jag känner kommersialismen tillta

Dagens industri har lärt mig att internet blir en allt viktigare marknad för företag och organisationer när det gäller annonsering och annan marknadsföring. Än så länge svarar internet för mindre än tio procent av de totala annonsutgifterna, men det är en industri i stark uppgång.

När jag sitter här i Malmö är internetuppkopplingen inte världens snabbaste. Det märks mest när jag är inne på reklamfinansierade hemsidor: Aftonbladet kan ladda en hel minut innan alla annonser har kommit fram. Så varje sidbyte tar lång tid. Den lilla text som tidningen tränger in mellan annonserna tar knappast någon plats alls... Men så får vi också, om vi orkar med reklamflödet, bläddra i nättidningen gratis. Schibstedkoncernen är tack vare denna kassako till tidning mycket vinstgivande.

Kanalerna för att utnyttja internet i kommersiellt syfte är förstås många och vilka man väljer för sin verksamhet kanske mest beror på ekonomisk styrka. Heter man Michael Treschow eller Urban Bäckström och chefar på Svenskt Näringsliv kanske man köper ett kampanjkoncept av en reklambyrå för 10 miljoner kronor.

Äger man en liten nätbutik för sin favoritprodukt och inte tänker skuldsätta sig mycket kanske man får lägga manken till för att sprida verksamhetens namn över internet på andra sätt. Som fallet jag nu tänker på.

Jag fick nämligen ett e-brev av en företagare som vill ha lite push i bloggvärlden. Som ersättning för att länka till och sprida ordet om hennes nätbutik skulle jag få en trisslott. För mig är det en principsak att inte utföra sådana beställningar, men jag kan tänka mig att rätt många skulle göra det. Det är lite tragiskt att bloggvärlden hamnar under allt hårdare tryck från profitörer av uppmärksamhet - man måste faktiskt inte ha någon kommersiell reklam alls på sin blogg.

För allas vetskap var det varken Elite Ladies, Helenas underkläder eller Snygg Under som stod för e-brevet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Aftonbladet är ju dessutom inte till alla delar "gratis" Det de anser smaskigast kostar en slant :-O