24 oktober 2007

FN-vänner och andra

I dag stod jag vid ett bokbord på Länsbiblioteket och informerade om FN-dagen och om Östersunds FN-förening. Det är schysst, tycker jag, att försöka förankra arbetet för mänskliga rättigheter och internationellt freds- och utvecklingsarbete på det lokala planet.

Något jag inte visste när jag ställde mig vid bokbordet var att FN-förbundet hade utsett Birgitta Ohlsson (fp) till Årets FN-vän 2007. Hade jag känt till det skulle jag ha tackat nej till att stå där.

Folkpartiet, och där i synnerhet Birgitta Ohlsson, har med större eller mindre entusiasm ställt upp på de folkrättsvidriga övergrepp som på senare år orkestrerats från Washington. Att ge utmärkelsen "Årets FN-vän" till Birgitta Ohlsson är lite som att ge Al Gore, vicepresident under Bill "flygbomba läkemedelsfabrik i Sudan" Clinton, Nobels fredspris.

Jag har svårt att ta Årets FN-vän 2007-grejen på allvar.

1 kommentar:

Elisabet Öhrnell sa...

Ja, Birgitta O som FN-vän är nästan lite som slagorden i George Orwells "1984":
Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka