09 maj 2007

MR - i översittarnas tjänst

Vem är MR, mänskliga rättigheter, egentligen till för? Man kan tro att det är samhällets svaga som här ska se liv och välmående räddat undan majoritetssamhällets förtryckande attityder. Och så kanske det funkar, i teorin. Men i praktiken?

En - som Weiron uttrycker det - nollåtta, en borgare i Mercedes, har sett till att flygbolaget FlyNordic anmäls till Marknadsetiska rådet. I sin reklam skriver bolaget nämligen att man kan ta sig till Fjollträsk billigt. Om vi bortser från att det är en lögn att man kan ta sig till Fjollträsk billigt så är det en reklam jag känner mig trygg i. (Även om de kallar sig lågprisbolag så är FlyNordic inget alternativ när jag ska hem till världens centrum via, just det, Fjollträsk.)

Diskriminering?! Diskriminering, my ass!

Men som sagt har en företrädare för översittarna, en maktens skuggfigur, gjort en obefogad anmälan av reklamens upphovsmakare. Och vilken är då denna översitteriets hejduk i Norrland, denna nyamkosabunismens förverkligade ondska? Röda Korset.

Jag har syndat och varit medlem. Nu är det slut med den saken, vill jag lova! Är det fienden som ska omhuldas så överräcker jag med glädje kampen för MR åt nollåttorna själva.

2 kommentarer:

Johan Persson sa...

Sanningen kan aldrig kriminaliseras.

Kalle sa...

Skrattade nåt så oerhört när jag läste detta i ÖP..Varför inte anmäla pistvakt för diskriminering då? dom använde ju ordet fjollträsk i typ varenda avsnitt. och har inte röda korset något viktigare på sin agenda än att ta sådant här på allvar så tycker i allafall jag att det är skrämmande.