31 juli 2007

Nyhetstorka - då läser man

Medan regnet nu behagar komma för första gången denna sommar, och Aftonbladets rubriker ekar rekordtunt, passar jag på att läsa tidskrifter och tidningar. Just nu i Clarté om Nepal, men tidigare också Arbetarens sommarföljetong med folk som skriver om sina jobb i dagboksform. Högintressant.

Det är viktigt, tror jag, att läsa om sommaren. Att lära sig nya saker och reflektera över dem, eller bara få ord på sånt man sedan tidigare ganska väl kände till. Att hålla koll på de medier som kanske faller utanför ramen vi kallar mainstreammedia. Hela min skoltid har jag använt sommaren till att accelerera läsningen inför höstens skolperiod. Mor och syster läser gärna skönlitteratur - något som jag inte kan minnas ha gjort på minst tio år. Är det något jag ska läsa så är det de politiska böckerna i högen i mitt rum, fast det blir inte av förrän alla tidningar och tidskrifter är lästa. Och det dröjer, för hela tiden kommer det nya.

Innan jag fortsätter läsa måste jag bara uppmana alla i hela världen att se presidenttalet från lördagens Storsjöyran. Det var SÅ bra! Inget slår känslan av massiv lokalpatriotism på Stortorget!

Inga kommentarer: