10 juni 2007

Jag gör en "Vi Hatar"

Så lätt var det inte att blogga på tåget. Jag gör som Emelie och Sofi och skriver en harang om saker jag hatar:

Jag hatar SJ.
Främst eftersom företaget inte kan ta snabba beslut. Ett snabbt beslut i dag skulle ha kunnat bespara mig fyra timmars lidande i värmen från Stockholm och norrut.

Jag hatar Internet ombord.
En tjänst som företaget tar betalt för men som inte funkar är inget kul.

Jag hatar strömlösa elektriska tåg.
Det är mycket roligare när de rör sig än när det står stilla på Nässjö station i en och en halv timme på grund av strömavbrott!

Jag hatar Connex/Veolias intercitytåg.
Helt enkelt för att de inte passar i något väder. På vintern är det snö i vagnarna, nu i sommartider svimmar folk av värmen.

Jag hatar resegarantin.
Nu hade jag ju köpt mig fri från sysslolöshet, trängsel med barnfamiljer, sommarhetta och annat genom en luxuös justnubiljett i första klass. Och vad händer? Nästan inget av det jag ville undvika undviks; jag kan inte använda internet, jag tvingas trängas med barnfamiljer och jag håller på att gå under i värmen. För 870 spänn. Och vad får jag enligt resegarantin? Samma som alltid: 70 kronor i värdecheckar (alltså ett meal på Burger King medan man väntar i timmar på nästa tåg) och inget mer. Ner med resegarantin, ner med allt!

Så nu sitter jag här hemma i kära, kära Jämtland. Flera timmar senare än tänkt och sliten bortom vett och förnuft. I morgon ska det vara full fräs, men det lär jag väl inte orka. Jag hatar tidsbrist. Jag hatar arbete under outsövda arbetsdagar. På vägen hem passerade vi "storbranden" i Brunflo. Jag hatar storbränder också, vet ni.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Jag har också en gång i tiden, när jag var en flitig tågresenär, skrivit på vår blogg om hur mycket jag hatar Connex. Kan man inte köra tåg ska man inte göra det!

Unknown sa...

Det finns fler problem med SJ:s internet ombord än att det är en betaltjänst som inte funkar. Den är dessutom felprissatt så det sjunger om det. Ett årsabb på tjänsten kostar 50% mer än ett årsabb på fri 3G-mobilsurfning överallt i landet.

Men det är kanske att begära för mycket av en marxist att han ska kunna observera just en felprissättning ;-)

Nisse Sandqvist sa...

Emelie C: Jo, om Connex kan man dra många fina anekdoter. Ungefär lika många som antalet resor man gjort med bolaget. Nu ska de ta över Mittlinjen också, tåget mellan Östersund och Sundsvall. Med Tågkompaniet är kundnöjdheten 98 procent. Med Connex kommer den att ligga på kanske hälften av det.

Jan Böhme: Det finns fler problem med din attityd än jag orkar ta upp.

Men för att vara lite sådär skönt norrländskt motsträvig: sänder jag ut några signaler som tyder på att jag anser tjänsten schysst prissatt? Eller är du bara en sån där tragisk människa som inte läser vad marxister skriver, utan återberättar vad dina hjärnspöken viskar om dem?

Unknown sa...

Nisse, jag läste faktiskt grundkursen i marxism-leninism på Lomonosovuniversitetet i Moskva 1976, så jag har nog läst väl så mycket av vad marxister har skrivit som vad du har hunnit med hittills.

Däremot är just "felprissättning" en specifikt marknadsekonomisk term, som relaterar sig till ett marknadsvärde, och som följaktligen inte förekommer i marxistisk ekonomi.

Och SJ:s Internet ombord funkade faktiskt för det allra mesta på mina tåg på den tiden den var gratis, och jag utnyttjade den. Om man hänger upp sig på att det är en betaltjänst som inte garanterat funkar jämt utan att observera den hårresande felprissättningen, så tycker man inte att denna är särskilt viktig i smmanhanget, så är det bara.

Men om du bara vill ha rena sympatisörkommentarer på din blogg, så säg ifrån, så drar jag. Det är din blogg.

Nisse Sandqvist sa...

Själv har jag läst en svensk fortsättningskurs i marxismleninism 2006/2007, så jag känner mig rätt hemma på aktuella svenska förhållanden.

Internet ombord har faktiskt funkat för mig också tidigare, men nu har jag mig veterligen inte uttalat mig om annat än lördagens haveri. Jag vill påminna om att den här bloggposten var en uppräkning av min resa från Malmö till Östersund i lördags, ingen politisk analys. Angående "felprissättningen" så är jag ambivalent inför den. Å ena sidan får den övre medelklass och affärsresenärsklick som utnyttjar tjänsten gärna betala för den, hellre än att andra gör det med sina allt dyrare biljetter. Å andra sidan är det väl kul att jag, när jag nu har en bärbar dator sen i somras, kan använda internet ombord på tåget. Egentligen skiter jag i vilket - och dessutom är det irrelevant i detta fall; jag hade inte betalat extra för tjänsten i lördags eftersom jag satt i förstaklasskupén. Därmed kan jag också vara förbannad över att inte kunna utföra mina internetärenden på tåget som planerat, utan att nämna något om prisläget.

Jag vill gärna ha kritiska kommentarer. Men det är roligare när de är underbyggda och inte söker vederlägga mig på felaktiga grunder.