19 juni 2007

Veolia - här såsom i Malmö

Mina timmar väntandes på bussar i Malmö har jag delvis Veolia, tidigare Connex, att tacka för. De har kritiserats för i stort sett varje uppdrag de har haft genom tiderna. Inte utan anledning.

Varför vinner Veolia då uppdrag efter uppdrag? Jag gissar att det beror på att de ger ett "bra" pris i anbudsgivandet. Billig utförarpenning och ett - till synes - ambitiöst kvalitetstänk lockar nog många kommuner och bolag att ge Veolia förtroendet. Det är möjligt att det funkar bra och smidigt någonstans där jag ännu inte har varit, men det är i så fall inget som är typiskt för Veolia.

Typiskt för Veolia är verksamhet som kännetecknas av knapphet och skapar missnöje bland brukarna. Företaget har drivit busstrafik i Malmö ett tag, och nattågstrafiken till nordligaste Sverige. Med ganska taskiga resultat. Nu tar de över Mittlinjen mellan Östersund och Sundsvall.

Såhär innan vi kan utvärdera Veolias insats är det kanske för tidigt att av andra än principiella skäl döma ut företaget. Men det finns saker som är problematiska. En sån sak är att kundnöjdheten är på topp när Tågkompaniet lämnar sitt uppdrag - 98 procent av resenärerna ger Mittlinjen gott betyg. Det kan i stort sett bara bli sämre när det nu blir byte av utförare. En annan sak som kan vara problematisk är att priserna höjs. De höjs rätt drastiskt.

Det är många studenter som pendlar mellan Östersund och Sundsvall. Fram till mitten av juni har det gått att åka mellan städerna för 110 kronor. Nu kostar biljetten 150 kronor, en höjning med 40 kronor.

Jag vet inte om jag ska orka bry mig. Men i fortsättningen är det billigast att åka med SJ:s X2000 när man ska till Sundsvall. Trist.

Inga kommentarer: