08 juni 2007

Slut på det roliga

Kaderkursen är slut. Ett läsår av allt mellan totalt förutsättningslösa och fria diskussioner till lika förutbestämda ideologiska "korvstoppningspass" lämnar oss kursdeltagare på betydligt fastare grund. Vi återvänder till livet utanför Kvarnby med färska insikter i ämnen som imperialism, feminism, historiematerialism, marxism och organisationsteori.

Själva skolavslutningen tidigare i dag var ungefär vad som krävs på en vänsterskola värd namnet. Trevligt, stämningsfullt och med spontana, uppmuntrande tillrop från vänster.

I klassrummet efteråt blev det kul när klassen och Ola kort skulle tacka av varandra. Lite som ett bevis på hur lika vi tänker hade såväl elever som lärare tryckt upp affischer åt varandra som gåvor. Med samma motiv. Så nu har AFV 06/07-deltagarna två "El Cuadro es un creador"-affischer var. Fina minnen.

Jag kom på att jag skrev i kursutvärderingen som svar på frågan om hur väl kursen har motsvarat mina förväntningar, att den har väl motsvarat dem hyfsat. Men sanningen är att den överlag har överträffat förväntningarna rejält. Det ska erkännas att jag inte hade skyhöga förväntningar om denna kurs innan, även om jag såklart gillade idén. Vad som står om en kurs i kursbeskrivningen behöver ju alls inte ha med sanningen att göra, har jag fått erfara. I fallet Förändra Världen! kan jag konstatera att man ska tro vad som skrivs och sägs - den regerar!

När jag åker hem i morgon kommer jag att resa i första klass med X2000 hela vägen. Därmed blir det blogga av, vill jag lova. Den som har lust kan alltså följa min flytt hem till Jämtland från 9.14 till 19.53 i morgon på bloggen.

AFV 06/07: Kadern är en skapare

1 kommentar:

Anonym sa...

Nja, eftersom det är SJ du reser med, och eftersom resan går från Malmö via Stockholm är ju uppgifterna i bloggen inte helt korrekta.
Internetet fungerar inte.
Tåget går inte alls som det ska.
Jag hoppas bara att du kommer hem innan morgondagen...
/Mor