14 augusti 2006

Fula retoriska knep

I går hände nånting väldigt konstigt. Hissen stannade mellan femte och sjätte våningen. Det tog 45 minuter innan hissreparatören kom och släppte ut mig. Tur, tänkte jag, att jag inte hade varit och handlat frysvaror just då.

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lösa min hemuppgift: "ett kort tal med fula knep". När jag kollar upp vad Fredrik Reinfeldt har sagt sedan förra sommaren blir det lättare. Bara hans senaste utspel är ett fint exempel på ungefär alla fula knep. Presenterat lika finkänsligt som av en Parkinson-sjuk mimare. Vad vill karln? Vill han att samhället ska utvecklas åt något håll, eller vill han bara skrika vi-vill-ha-guld-å-gröna-skogar tills han är vald till statsminister?

Å ena sidan ska skatterna sänkas drastiskt, med neddragningar på inkomstskatterna med runt 45 miljarder första året, i fastighetsskatten med 30 miljarder och i den statliga inkomstskatten med fem miljarder. En drastisk omfördelning uppåt i den samhällsekonomiska hierarkin. Å andra sidan ska det satsas ordentligt på att utöka den offentliga sektorn. Mer än sossarna, lovar Reinfeldt. Utdelning även neråt, med andra ord - det är svårt att få reda på om det är pengarna man redan delat ut uppåt eller avgifterna man ökar neråt som ska finansiera kalaset.

Det är märkligt att Reinfeldt sitter i en sådan position att han kan komma med hur många populistiska utspel som helst, och gå fri från kritik eller undersökning. Att den riktiga politiken - sådan den är formulerad i alliansdokumenten - är minst lika inhumant borgerlig som den brukar vara, hamnar i den fula retorikens skugga.

Inga kommentarer: