08 augusti 2006

Ännu en bloggpost ur balans

Israels krig i Libanon och den extrema situation som de palestinska områdena fortfarande sitter i tar upp ganska mycket tankekraft. Man märker på stadens muslimska befolkning att det här inte är världens roligaste händelseutveckling. Min födelsedag - 12 juli - blev startskottet för en av de vidrigare offensiverna som Israel över huvud taget har genomfört. Då är Israel heller ingen nybörjare i våldshistorien. Varje måndag hålls manifestationer och på lördagarna demonstreras det.

Men det finns också många positiva saker i Malmö. En av dem är Ung Vänster Malmös kampanj för fler hyresrätter och kommunal bostadskö. "Har du råd att bo i Turning Torso? Då kan du sluta läsa det här flygbladet" står det på deras folder. Mycket uppskattat bland malmöborna, som ofta motvilligt trängs i svindyra bostadsrätter.

Vid flygbladsutdelningen/namninsamlingen för bättre bostadspolitik som vi genomförde i Oxie i kväll skrämdes jag lite av hur rädda folk i fina förorten är för utomstående. Stora, gläfsande hundar rusar fram vid var och varannan villa för att hålla okända på behörigt avstånd. Det, tillsammans med skyltar som upplyser om "grannsamverkan mot brottslighet" och affischer från nazistorganisationer som inte omedelbart rivits ner, gav mig inte precis ett sympatiskt intryck av området. Nåväl, alla ska få flera chanser att visa en annan sida. Förhoppningsvis blir det fler stora aktioner även där, senare under läsåret.

För tillfället har jag så många valmanifest att läsa att jag inte skulle hinna med hälften. Men jag slutar här, så kanske jag kommer nånvart också.

Jo, förresten, eftersom OnOff vill ha den bärbara datorn på service hela augusti så kommer jag även fortsättningsvis att blogga väldigt mycket mer sällan än jag känner för. Så går det när man köper nånting för att använda det, men råkar välja fel kvalitet. Nästa gång ska jag välja en annan datortillverkare, i konkurrensens namn. Och en annan elektronikkedja.

Inga kommentarer: