Hej!Att företaget byter namn känns futtigt. Har de tänkt på att de skulle kunna byta strategi istället, från vinstmaximering till kundnytta? Nä, sannolikt inte. Därför känns det mer lämpligt nu än på länge att kräva en resocialisering av denna samhällsnyttiga kollektivtrafik.
I dag har jag åkt två bussar på Malmös stadstrafiks linje 1 som har haft två olika, ganska störande, fel.
Den ena hade en motor som inte ville gå i jämn takt utan puffade fram bussen stötvis, vilket gjorde chauffören frustrerad och flera resenärer lite oroliga. När bussen dessutom får motorstopp mitt i vägen är det både irriterande rent allmänt och en viss säkerhetsrisk, anser jag.
Den andra bussen verkade helt sakna fjädring på bakre hjulaxeln, vilket gjorde att bussens bakparti studsade våldsamt vid färd – så våldsamt som en buss kan studsa utan att resenärerna helt lättar från sätena.
Är man inte som jag ung och tålig utan tvärtom gammal och krumpen – vilket vissa passagerare har varit under dagens bussfärder – så kan en resa med dessa bussar vara riktigt obehaglig. Det kan den förresten vara för oss andra också. För att inte tala om hur illa det måste kännas att som busschaufför, under hård tidspress, hantera bussarna på ett så service-minded sätt som möjligt, och bara tacka och ta emot det missnöje som passagerare ger utlopp för.
Som jag ser det går det inte att ursäkta sig med att nya bussar har beställts. Varje minut som vi som nyttjar kollektivtrafiken tvingas spendera på de undermåligt skötta bussarna är en minut för mycket. Problemen uppstod långt tidigare än den 24 november 2006, så en human strategi hade varit att låta förebygga problemen i ett tidigare skede.
Om man läser på Connex hemsida vilka ambitioner företaget har kan man undra om det bara är någonting som företaget skriver för hemsidan, eller om det handlar om seriösa nyckelord. ”Säkra, pålitliga och trevliga resor”, persontrafik på ett ”serviceinriktat” sätt, med ”nöjda resenärer och stolta medarbetare”. Ett företag som anger dessa som sina överordnade ambitioner känns oseriöst när dess verksamhet ser ut på ett helt annat sätt.
Nu undrar jag hur platschef och övrig verksamhetsledning resonerar kring busstrafiken. Vad motiverar ledningen att, efter fredagens avslutade arbetsvecka, nöja sig med att dessa två bussar – och många fler bara i Malmö, tro mig; dessa är inte unika svarta får – även nästa vecka ger malmöiterna några plågsamma minuter till och från jobb och skola igen?
Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist
Veolia Transport hade 2005 en omsättning på runt 40 miljarder kronor. I Sverige kör de bussar som knappt rullar, eftersom de inte underhålls. Får man gissa att aktieägarna har sitt på det torra, till skillnad från oss som får stå på gatan och vänta på försenade gamla skruttbussar?
1 kommentar:
Tja, du kanske borde skicka kopior på ditt mail till den kommunala nämnd som handlar upp busstrafik och till polisen. Trafikpoliserna borde väl sätta stopp för att rent trafikfarliga fordon är ute och rullar? Ta regnummer på alla felande bussar och tipsa polisen! Ta reda på numret till trafikpolisen och lägg till det i telefonboken - man vet aldrig när det kan komma till pass nästa gång!
Är det ett företagsköp som föranleder namnbytet? Vad står Veolia för? Låter som nåt dialektalt som har med ve och lidande att göra..... Annars är det väl ett enklare sätt att bränna pengar på, att byta loggor, annonsera om namnändringen etc, än att lägga stålarna på underhåll av bussarna.
Trist att du bloggar så sällan nuförtiden, för övrigt.
/Mor, som om 30 timmar sitter i en flygstol på väg mot varmare trakter
Skicka en kommentar