25 oktober 2005

Allmosor som göder

Det finns säkert en miljon olika nätverk, projekt och organisationer som arbetar för att dra in pengar till olika former av bistånd eller allmosor. Själv tycker jag att såna som Unicef, Röda Korset och Diakonia känns rätt schyssta. Åtminstone mindre oseriösa än andra.

Mor min gav mig en folder från Hungerprojektet - ett "projekt" som agerar mot hunger i fattiga länder. Det är en snygg och mycket proffsig folder som verkligen lockar - om det inte vore för avsaknaden av trovärdighet.

Jag har lärt mig att vara überskeptisk jämt, särskilt när någon kommer med en förfrågan om att ta mina eller någon annans pengar i beslag. Oavsett om det gäller Unibet, köpa statsobligationer på kredit eller ge cash till ett gott ändamål via ett "projekt" har jag massor av kritiskt tänkande att gå igenom innan jag kan tänka mig att inte säga nej.

Hungerprojektet har (enligt dem själva) 125 anställda och 43 000 volontärer i 13 länder. Det är en gigantisk uppgift, med vansinnigt små organisatoriska resurser, om jag får säga mitt. Den internationella hemsidan är rena amatörjobbet jämfört med den ursnygga svenska. Pengarna lär väl hamna ungefär där jag helst inte ser dem: Konsult AB - skriver coola rapporter för billig biståndspeng!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nisse,
Ser att du har skrivit lite om Hungerprojektet i din blogg. Jag tänkte höra av mig eftersom jag är volontär för Hungerprojektet i Sverige. Jag vet att det kan låta otroligt men globalt har Hungerprojektet just nu 248 anställda och hela 150 000 volontärer, som når 22 miljoner människor i 13 programländer med konkreta program för att avskaffa hunger. Själv är jag volontär av just den anledningen, att det är så små kostnader, stor effekt och så stort fokus på att människor kan själv om de bara får chansen. Tanken är att varje människa kan avskaffa hunger i sitt liv med hjälp av att förändra tankesätt och sociala mönster, att få tillgång till utbildning och mikrokrediter osv. Hungerprojektet hjälper till att ge sådana möjligheter. Jag tror att det är just det som behövs för att få till hållbar förändring och att människor som lever i hunger ska bli självförsörjande, alltså inte vara beroende av hjälp utifrån i framtiden.

Om du är intresserad av mer information kan du maila till info at hungerprojektet.se och t ex få årsredovisningar och annat material. Hungerprojektet har 90-konto, vilket betyder att organisationen följer Frivilligorganisationernas insamlingsråds etiska riktlinjer och kontrolleras av Stiftelsen för insamlingskontroll, www.insamlingskontroll.se.

mvh
Caroline Trege
Volontär i Hungerprojektet