09 oktober 2005

Mårddjur i stan

När jag cyklade ner till Coop för att handla i kväll såg jag ett mycket spännande djur. Nere vid dammen, ett stenkast från McDonald's i Lillänge, smög ett litet mårddjur omkring. Först tänkte jag att det kanske var en ekorre som hade doppat huvudet i en kastad milkshake, för jag såg det vita ansiktet. Men sen visade den hela kroppen - lång, slank och sådär nästan kattlikt vacker. Dessutom hade den ett "gulligt" ansikte, vilket utesluter ekorrens lite annorlunda utseende.

Kan det ha varit en hermelin, eller kanske en snövessla? Till storleken överensstämmer snövesslan med mitt fynd (jo, den var cirka 30 centimeter med svans) medan svansspetsen var svart, vilket kännetecknar hermelinen. Hur som helst gav upplevelsen en knäck åt min föreställning att bebyggelsen i Odenskog helt utrotar djurlivet...

...vilket osökt fyller mig med en lust att sprida reklam:

Ett seminarium om klimatsmart konsumtion
18 november Östersund Gamla teatern 10-16
Tar oljan slut? Vilka är alternativen?
Vad händer lokalt, nationellt & internationellt?
Alice Bah, Stefan Edman, Anders Wijkman,
Tomas Kåberger m fl intressanta föreläsare...

Företagare, politiker, anställda inom organisationer, studerande och allmänhet hälsas välkomna!
Anmälan är bindande och först till kvarn gäller, se program >>

Inga kommentarer: