06 oktober 2005

En maktfunktion in action

Sossarna kan man säga mycket om, och de kan säga mycket också. När man beställer hem en laddning tryckta häften om höstbudgeten från Regeringskansliet, exempelvis, så får man en närmast genompolitisk socialdemokratisk trycksak. Där varvas det klassiskt socialdemokratiska resonerandet med de aktuella ekonomiska siffrorna.

Ett annat exempel på hur socialdemokratins makttopp tar sig stora friheter är historien med Apoteket och budgetmaterialet. Från Finansdepartementet skickas regeringens egna fina häfte ut till massor av statliga institutioner. Det är riktigt obehagligt att makten inte kan behärska sig. Opartisk information, hallå?! Jag vill inte ha det som i Venezuela, där det utflippade medie- och politiska klimatet tvingar fram fysiskt våld och repressiv lagstiftning. Vill regeringen få fram en motbild mot borgerlig, ytlig media så får den allt spela schysst.

Min nationalekonomiföreläsare gjorde en fin poäng av det där. Han ville se regeringens budget; siffrorna. Han fick det där blåaktiga häftet i stället, med inledning (och ledning) av Pär Nuder...

- - -

Fick svar av Christer också, angående mitt mail med frågor:

Hej Nisse.

Tack för ditt mail. Jag har tagit del av dina synpunkter. Vidare hänvisar jag dig till Camillas svar i gårdagens LT.

Med de bästa hälsningar
Christer. S.
Mina synpunkter har han tagit del av. Återstår att se hur han tolkar mitt ödmjuka resonemang kring debatteknik.

Inga kommentarer: