01 oktober 2005

Etikundersökning

Jag undrar vilka ekonomiska och ideologiska diskussioner som föregår de enskilda livsmedelsbutikernas varupolitik för etiskt producerade varor. Det finns inget omedelbart, bestående samband mellan lågprismarknad och kasst etiskt tänkande, eller mellan högprisbutik och etiskt försvarbara produkter.

Under en stor del av gårdagen och nån timme i dag har jag undersökt totalt åtta butiker i stan. Syftet har varit att visa vilka etiska varor som säljs var och till vilket pris. Mitt mål är förstås att pressa fram lite iver hos handlarna så de har etiken i åtanke.

Konkurrensen är, för att uttrycka sig nationalekonomiskt, ofullständig. ICA-butikerna har sina sortiment, Coop-butikerna sina och Axfood kör på sitt koncept. Ändå finns det variationer som ska bli spännande att diskutera.

Så snart jag orkar ska allt sammanställas i datorn, analyseras och sammanfattas. Sen blir det debatt och förhoppningsvis lite mediespektakel!

Har just kollat min privatekonomi på internetbanken. Ser hyfsat ut. Oktober. Jag öppnar ett nytt konto dit jag ska skyffla hundra kronor varje månad. Till skillnad från uttagskontot har det nya kontot i alla fall inte nollränta. Det är ju bara för jävligt att banken förvaltar mina pengar i erkänt oetiska syften och sen inte ger mig ett skit för det. Nå, inget mer om mig nu. Nog som det är.

Inga kommentarer: