29 oktober 2005

Ingen bullshit, va?

Jag har haft få chanser att komma åt bloggsidan på senare tid för att publicera alla jädra inlägg, så nu kommer en stor bunt i klump. Dagens "Nisse rasar" tillägnas Aftonbladets chefredaktör/ansvarige utgivare, Kalle Jungkvist:

Hej!

Sicken pangstory jag läser - i dag igen... Tidigare har Aftonbladet behandlat luffarspindelfynd söderöver, och nu för ni alltså in det "nya" (ett fotograferat exemplar på Öland är daterat till augusti i år) fyndet av taggspindel i en artikel med skräcktema.

Vems beslut är det att sätta den omotiverade rubriken "Giftspindlarna anfaller Skåne"?

Inget djur anfaller Skåne. Människan anfaller den skånska biologiska mångfalden; för var dag som går lyckas vi pressa både djur- och växtarter ännu närmare gränsen för utrotning. På varje invandrad (giftig) spindelart är jag säker på att flera hinner utrotas ur samma område som följd av mänsklig påverkan. Jag vet att "varje tidning har sin uppgift" - att Aftonbladet ska sprida panik och ogrundad fruktan för ännu ej utredda företeelser och att obskyra miljötidningar ska ta upp miljöfrågor ur ett övergripande perspektiv - men kunde vi inte få se Sveriges mest inflytelserika tidning ha lite värdighet och göra reell nytta även på nyhetsplats? Jag ser få anledningar för landets dominerande bas för nyhetsrapportering att fortsätta locka med så billigt stoff som detta.

Vad menas förresten med sista delen i superscoopet?
"Nästa spindel på väg kan bli en tuffare art.
Ett rykte säger att svarta änkor har övervintrat på Bornholm och i så fall lär de också klara den skånska vintern.
"
Har Aftonbladet ett överskott av nöjesreportrar, eller bara en pinsamt usel syn på nyhetsjournalistik? Jag har en morsa som gärna skriver schyssta nyhetsartiklar, om det nu är kompetensbrist eller smala omvärldsperspektiv som är felet i detta fall.

Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man tackar för den cred som ges!

Nisse Sandqvist sa...

Så lite så. Jungkvist "är bortrest" och vill att jag skriver till Sigge (igen). Aftonbladet kanske inte finns på riktigt, ens.

Alexander sa...

Helt rätt skrivet av dig!