04 oktober 2005

Mail till Christer Siwertsson

Hej Christer!

Jag läste din insändare i Länstidningen i dag. En spontan tanke som dyker upp är denna:

Tycker du att en debattretorik där ribban läggs vid påhopp som "Camilla Sköld-Jansson - Jämtlands egen lilla stalinist" är att föredra? Menar du att Camilla är liten som kvinna, som politisk röst eller som influens för ditt eget politiska tankeliv? Är hon stalinist därför att hon planerar militärkupp likt sådana som förde Stalin och liknande ledare till makten?

Och en andra tanke - känner du dig själv sporrad att ta en seriös debatt om motståndaren på ett så flagrant sätt förnekar sin antagonists värde?

Det är hemskt kul att läsa insändare i tidningen. Ofta innehåller de så många kloka idéer och tankar - de utvecklar, granskar och påtalar sånt som man annars kanske inte alltid tänker på. Nästan jämt skriver folk i en formell och ärlig ton, där fokus ligger på att göra sig förstådd och att skapa debatt. Med dig är det annorlunda, måste jag säga, och detsamma gäller ett fåtal andra (även dessa främst lokala moderater); debattekniken utgår ibland från rena tramserier.

När jag öppnar tidningen och ser en insändare behandla ett ämne som dagen eller dagarna innan behandlats i media får jag räkna med överilade tongångar och ibland kanske feltänkta slutsatser. Jag har själv dragit till med lite förhastade insändare nu och då. Det får man förlåta, tycker jag. Men när det gäller den insändare som du nu skrivit berör den mig på ett helt annat plan - det handlar inte om en slentrianmässigt författad insändare.

Nej, jag tycker mig se en oroande människosyn. En röd tråd genom dina inlägg är föraktet mot de människor du kallar antingen kommunister, gröna khmerer eller något annat som verkar extra förhatligt för tillfället. Oftast nöjer du dig med att raljera om demokratiförakt och att människorna i fråga hör hemma "på politikens bakgård", och så glömmer du argumenten för detta. Det är olyckligt att du verkar ha en medveten vilja att sänka diskussionsnivån ända ner i sandlådan, som för att locka ut det sämsta ur personer i den dagliga samhällsdebatten. Jag hoppas verkligen att denna misstanke jag hyser grundar sig i en lång rad olyckliga missuppfattningar av dina texter.

Exempelvis innehåller din insändare från i går en hel del märkliga påhitt. Eller kan du kanske hänvisa till den text i förslaget till vänsterpartiets valplattform som argumenterar för att Ikea, Ericsson och Stockholmsbörsen ska förstatligas? Vari - rent konkret - ligger det sakligt sanningsenliga i din liknelse mellan valplattformens förslag och Stalins manifest?

I sak får jag tillägga att vänsterpartiet faktiskt inte har lagt till särskilt mycket alls till sin politik. Det förslag som jag finner på hemsidan är en mer åskådliggörande text än partiets politiska program. Men jag ser ingenstans något vurmande för Stalin. Är det måhända dina egna tankespöken som får dig att sätta etiketter på politiska motståndare för att sedan lättare kunna förringa deras åsikter? Det är ohederligt och ovärdigt ett demokratiskt fullgott samtalsklimat att spela på fula kort som "kvar i Stalins retorik från 40-talets Sovjetunionen".

Själv är jag inte vänsterpartist, men jag tror på den seriösa, ärliga debatten kring fundamentala frågor som exempelvis beslutandemakten över samhällsinvesteringarna. Trots att jag inte kallar mig kommunist tar jag mig i alla fall friheten att ifrågasätta rimligheten i att låta den offentliga samhällssektorn, i allt större utsträckning, förenas med den oligopolkapitalistiska bolagsvärlden. När jag ifrågasätter detta finner jag till min förvåning att det oftast är socialdemokraterna som tar debatten mot mig, och inte moderaterna, som man ju kunde förvänta sig. Min slutsats är tyvärr att detta beror på många moderaters debattstil. Mot mina argument sätts en hagelskur av förlöjligande, nedvärderande och osakliga påhopp. Det utmärkande är att debatten sällan förs framåt, utan skjuts i sank av detta oskick.

Du sitter i kommunfullmäktige. Som vald att representera demokratin och folkets vilja väntar jag mig ganska mycket från dig och från andra politiker. Om Camilla Sköld Jansson angrep dig med osakliga beskyllningar gällande din person eller dina påstådda politiska värderingar, skulle jag skicka henne ett mycket indignerat brev. Jag misstänker dock att jag inte behöver göra detta, och jag hoppas också att du och andra som tenderar att glida ifrån det sakliga argumenterandet tänker till innan nästa replik skickas in till tidningarna.

I stället för att svara på din insändare på debattsidorna - jag är övertygad om att vänsterpartisterna själva föredrar att göra det - skriver jag till dig direkt, såhär. För att markera hur jag ser på det demokratiska samtalets betydelse och mina förväntningar på dess aktörer. Dina åsikter är värdefulla, men de gör sig bäst när de framförs hederligt och inte åtföljs av fula påhopp.

Med vänliga hälsningar
/Nisse Sandqvist, Östersund
Lillstalin?

Inga kommentarer: