18 november 2005

Klimat och konsumtion

Den konsekvent felstavade heldagen om "klimat och konsumtion" - av kommun och media namngiven som heldagen om "klimat- och konsumtion" (vad som blir påbyggnadsord i "klimat" vet jag inte, och det är det som stör mig) var cool. Häftiga föreläsare, om än av ojämn kvalitet, men framför allt MASSOR AV FOLK. Femhundra personer hade smockat Gamla Teatern full i morse. Mäktigt. Östersundarna är på gång, både politiskt och finkulturellt.

Roligast var Alice Bah Kuhnke, som jag också pratade lite med och gav min lilla butiksundersökning av rättvisemärkta varor. Hon hade verkligen inga föreläsarhämningar...! Hon nämnde att det eventuellt blir en ambassadörsutbildning i Östersund till våren med hjälp av pengar från Sida. Häftigt värre. Massor av nya uppslag - särskilt Anders Wijkman och Stefan Edman förvånade - och vräkig miljö där inne över huvud taget.

Tyvärr missade jag i och med detta en av sex föreläsningar i politisk ekonomi på universitetet. Inte blir det bättre av att jag missar även nästa fredags föreläsning heller, när det blir barnkonferens... Men det är det värt, alla gånger!

Uppdatering: Alice Bah Kuhnke och Petter Björnsson från FRÖ får ett tokbra medialt genomslag med Östersundsposten. Lite ledsamt att läsa Länstidningens torra rapport sedan, men det löser sig. Snart kommer insändarna! :-D

Inga kommentarer: