06 november 2005

Statens alkoholstrategier

Ujujuj, en sån nörd jag är. Men i kväll klickade jag iväg ett mail till Alkoholkommittén för att vädra lite funderingar jag burit med mig en tid.

Hej!

Jag har kollat runt lite på Alkoholkommitténs hemsida och tillgodogjort mig lite mer fakta. Jag beställde också en folder - att materialet kan beställas kostnadsfritt uppskattas!

Tyvärr känns hemsidan inte alltför slagkraftig. Hur stor betydelse har Alkoholkommittén för supandet bland unga? Jag är 19 år och har aldrig druckit alkohol. Min bror har just fyllt 18 och dricker gärna och mycket. När jag tipsade honom om alkoholkommitten.se blev hans första respons "alkoholkommiténs sida är ju asskabbig. undra på att barnen dricker...". Flashbroschyren i introduktionen är ganska långtråkig, lite stel. Flashfunktionerna på resten av sidan är också lite jobbiga att arbeta sig igenom.

Sen hittade min bror uppropet mot langning till unga. Där blev svaret "jag kan inte ta denna sida på allvar. försök nåt annat för att få mig sluta dricka!" eftersom väldigt få av underskrifterna verkar seriösa. Både George Bush, Saddam Hussein, Ice Cube och Adolf Hitler har skrivit under, och totalt verkar inte fler än några hundra ha hittat hit.

Kanske beror det dåliga gensvaret och den oseriösa stämningen på hemsidan på att alkoholinformation är en lågprioriterad politisk fråga i Sverige i dag. Kanske har bara Alkoholkommittén oturen att inte ha en tillräckligt tilltalande hemsida för spridning av information och intresse.

Men jag fick ett bra förslag av min bror också, som borde vara genomförbart med några projektmiljoner från Folkhälsoinstitutet: "jag funderar på att göra en alkoholkommitén endast för vuxna och berätta om hur sorgligt det är med krogar som severar alkohol till vuxna och om hur illa det är för vuxna att vara berusade." - en hemsida med ungdomsperspektiv som ger fler förklaringar till sambandet mellan en "vuxenkultur" där alkoholkonsumtion är helt accepterat, och ungas tidiga och ibland våldsamma alkoholdebut.

Det var några av alla de funderingar som jag fick efter besöket på kommitténs hemsida i kväll.

Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist
Det, och tvättstugan i drygt fem timmar, är mitt dagsverke hittills. Wow, that's something, alright...!

Inga kommentarer: