11 november 2005

¡No más, por favor!

Förra fredagen handlade utskicket från Källarn om Paradise Hotel-deltagare, i dag lockar man med Dubkollektivet och Daddy Boastin. Musiken är helt i min smak, men arrangemanget ändå så smaklöst. Jag tänker inte gå på krogen för att ta till mig kultur, och jag tycker att det är sanslöst när utrymmet för offentligt finansierad kultur/kulturarrangemang i offentlig regi trängs ut av privat verksamhet med (alkohol)särintressen. Det blir ett litet meddelande till berörd nattklubb, det:

Hej!

Nu har jag fått två brev från Källarn/Nell, två veckor på raken. Jag har inte uttryckligen bett om dem, och om jag någonsin tillfrågats om reklamutskicken hade jag avböjt. Ligger fler automatiska utskick inplanerade? (I så fall skulle jag vilja se siffror över kostnader för tryck och utskick av dessa, samt utskickens upplaga.)

Jag tycker att det är jättekul när saker och ting händer i Östersund. Men det är beklämmande att stadens krogar binder upp de artister som har vägarna förbi Jämtland. Det minskar möjligheterna att se artisterna på alkoholfria arrangemang och ger oss unga incitament att dricka. Givetvis ska också krognäringen i Östersund överleva, men ni har börjat spela på allt fulare kort nu på sistone.

I min vardag försöker jag efter bästa förmåga att motarbeta alkoholindustrin och dessutom minska andra ungdomars kontakt med alkohol i kommersiella sammanhang. Därför är det tråkigt när, vecka efter vecka, nya initiativ tas från näringslivets sida i en annan riktning. Gymnasieungdomar kan väl ändå inte vara en ekonomiskt högprioriterad målgrupp?

Hoppas att ni i framtiden riktar er mer till mer "mogna" medborgare, förslagsvis låter ni den yngsta målgruppen vara 20-åringar. Det känns mycket mer moraliskt försvarbart så. :-)

Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist

Inga kommentarer: