17 april 2006

När högern leker vänster

Kanske har högerns ungdomsförbund den där sortens humor som jag ofta får höra att jag har; säger att jag avgudar stora ledare som Kim Jong-Il och Adolf Hitler, och vill förbjuda sporten fotboll. Jag tycker att det är kul att skriva så, utan att efteråt förtydliga att det var oseriöst menat. Kanske gör även unghögern det. Men jag misstänker att så inte är fallet.

Jag har nämligen noterat en tendens hos framför allt Muf att använda sig av uttryck och metoder som liknar sektvänsterns. Ett övertydligt exempel är deras stora projekt bytstatsminister.nu, där man har skaffat en husbil att resa runt i och skapa en Fredrik Reinfeldt-kult. Flertalet av södra Sveriges brats har vid det här laget låtit sig fotograferas framför hänföraren från Täby. (Om kampanjen hade haft vägarna förbi Östersund skulle jag ha låtit mig fotograferas med papp-Fredrik tillsammans med en skylt med texten "Reinfeldt är endast en papperstiger!".)

Titeln "Sveriges nya arbetarparti" har moderpartiet på något absurt sätt skaffat sig (man bortser från att det inte är arbetare, utan arbetsköpare och tjänstemän, som röstar på partiet), men Muf vill mer. Muf använder sig i kampanjen för försvaret av friskolorna av en röd, knuten näve. Tydligen är demonisering och personkultsbyggande "ungdomsalliansens" valtaktik.

Själva metoderna är både smaklösa och märkliga av många olika anledningar, men det är häftigt att Muf har insett att man ska bedriva politik kollektivt. Nästa valår kanske vi till och med får se ungmoderaterna snacka om politik som en kamp mellan riktiga, levande människors intressen på riktigt, och inte som en kampanjstrid mellan trötte Göran och välgörande Fredrik.

Alltså... Det är inte kul med Fredrik Reinfeldts fanclub. Är det ett skämt eller är Muf på riktigt såhär tokiga?

Inga kommentarer: