27 juli 2005

Into space

En gammal Eskobar-låt som heter duga. Nej, den heter förstås inte "duga", utan Into space. Läste just på SVT Text-TV att det lossnat ett par bitar från rymdfärjan Discovery, möjligen från landningsstället.
Ajajaj, tänker jag.
Undrar vad folk i själva rymdfärjan, just nu, i rymden, tänker.
Jajaja, det här går säkert bra, kanske.

Jag kände mig tvungen att ringa polisen i dag. En kvinna som jag försökte hjälpa hem var olycklig och ville ta livet av sig - trots det fina sommarvädret och festyran - och när jag inte fick tag i hennes make (kanske också han är en riktig suput) ringde jag polisen i stället. Inom en minut var polisbilen där, med blåljus och sirener. Efter den lite annorlunda upplevelsen gick jag till hårdrockstältet vid hamnen. För 45 spänn fick man ta hur mycket av GB:s kulglass man ville. Jag åt ett tiotal kulor - i min professionella storlek (XXL)! MUMS!

På text-TV läser jag också om en härligt radikal vänsterpolitisk åtgärd som nu tas till av Apoteket. Någon på Socialdepartementet måste vilja fördärva apoteksmonopolet, för nu bäddar de för ännu mer ilska mot bolaget. Apoteket avskedar samtliga 650 anställda städare. Jobben läggs ut på entreprenad i en uttalad önskan att spara pengar. Samma städerskor kommer alltså att fortsätta gå till samma jobb - men med privata arbetsgivare, sämre anställningsvillkor och framför allt lägre löneökningar.

Och nu lite reklam:
ANSTÄLL VARENDA EN!
INTE EN PROMILLE MINDRE I ARBETARLÖNEÖKNING!


Sist i dagens bloggpost får jag allt nämna att den här världen är bra sjuk, om man upplever den via text-TV. Några smakbitar:
- Kineser jobbar för 17 kronor i timmen i Älvkarleby år 2005.
- De svenska storbankerna lägger på dolda avgifter för uttag i utlandet, och tjänar en halv miljard om året på det.
- Renaults vinst första halvåret blev en besvikelse på bara 20 miljarder kronor.
- 600 "terrormisstänkta" greps i massarresteringar i Pakistan under helgen.
- En klimatpakt med länder som ratar Kyoto-protokollet ska försöka ta kommandot i den globala utsläppsdebatten.
- Iran ska fortsätta utveckla sina nukleära faciliteter.
- Fidel Castro tolererar inga protestaktioner mot regimen.
- Pedofilhärvan i Frankrike har gett en bild av ofattbara fasor, en situation av fullständig social misär.
- Ringhals har anmälts för att ha släppt ut orenat avloppsvatten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jag är inte ens först med att kommentera. Men det här med städerskor är jag förbanne mig flera år före dig med. Såsom arbetande i företag där det städas märker man en jävla skillnad mellan anställda och inhyrda städare. Nämligen att blommorna dör. Samt diverse annat. När vi på dagis övergick från våra pålitliga Elsie och Laila till det kommunala städföretagets vafandomnukundeheta upphörde inte bara blomvattningen. Det blev också betydligt krångligare att fylla på tvål i tvålpumparna på toaletterna. Tvålen inne i toalettutrymmena köpte vi av städtjänsten, medan tvålen i automaterna ett par meter utanför vid skötborden var vår egen och skulle hämtas i köket. Att notera är att både dagiset och städfirman betalades av samma kommun och samma skattebetalare. Men gud nåde den som tog fel tvål! Och nu på LT är varenda blomjävel död. Vi köper städet från Samhall. Det är nån utvecklingsstörd, nån taiwanesiska och nån svagsint och arbetsskygg indidvid som kommer och tömmer papperskorgar och slösläpar nån mopp utefter golvet. Men inte bryr dom sig om oss och om firman som sån. Dom längtar mest efter att få gå hem. Jag tänker faktiskt ta upp saken med företagsledningen. I samband med vår flytt tycker jag det vore fint om vi fick en egen städerska. Jag tror inte det blir dyrare i längden. Och som apotekskund kommer jag att vara oerhört uppmärksam på dammdussar och vissna blommor framgent.
/Daglig läsare av din blogg