18 juli 2005

Sitta i telefonkö

Är det någonting myndigheter och företag verkligen förstår sig på så är det den luriga uppgiften att bygga upp ett system av telefonköer. Oftast sätter de en starkt begränsad telefontid, säg mellan en och tre timmar per dag, för att garantera att alla ska ringa samtidigt och kanske ge upp sitt eventuella ärende.

Jag har suttit bänkad framför telefonen ett tag nu och försökt få tag på dels Mittuniversitetets "registrator" och dels Verket för högskoleservice (VHS), med dåligt utfall såhär långt.

Det har nämligen strulat till sig ordentligt med min universitetsutbildning. Helt utan förvarning har VHS beslutat att jag inte har några betyg att visa upp, och därmed strukit mig från antagningen till Mittuniversitetet. Trots att betygen har skickats in särskilt till VHS, av min rektor.

Nu måste jag få tag på dem, förklara och rätta till. Lättare sagt än gjort, visserligen. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det, när jag väl kommer fram, ska kunna uppstå några som helst problem i denna mycket enkla historia.

- - - News flash:

Välkommen till Verket för högskoleservice. Just nu är alla våra linjer upptagna. Var god försök senare.
- - - News flash 2:

Tydligen finns det olika register åt olika håll. Mitt betyg finns hos Verket för högskoleservice, men där gör det ingen nytta. Ty där söker inte Mittuniversitetet efter betyg när det gäller fristående kurser, som jag har sökt. Först nästa år kommer registret att omfatta även de fristående kurserna. Wow, ett så klockrent system...!

Inga kommentarer: