24 september 2005

Det var då väl själva...

Jag skickade en liten grej till Aftonbladet som hastigast, apropå den absurda orkanbevakningen (där uppenbarligen företagets nöjesreportrar fått spela journalistiskt frispel):

Hej Sigge!

Jag läser av gammal vana och lathet Aftonbladets nätupplaga. Två tredjedelar är sånt där smaskigt skit som bara tar folks tid och talar till våra låga drifter - men så har sajten ibland en nyhetsdel också. Mitt problem i dag är språket i artiklarna. Nyhetsdelen tycker jag borde ha en om inte neutral, så i alla fall formell och korrekt användning av svenska språket. I orkan-nytt läser jag:

"Ren panik råder i södra USA.
En ny monsterorkan, ännu våldsammare än Katrina, är på väg över Mexikanska golfen.
På lördag väntas hon slita Texas i stycken.
"

Det är tråkigt att se hur landets största tidning på nyhetsplats fördärvar starka ord som "monster" och låter det högst tveksamma "slita [...] i stycken" utgöra ingress.

Strax efter klockan 21 på torsdagskvällen ser också artikeln om Rita rätt bisarr och motsägelsefull ut - Rita är å ena sidan tredje värsta orkanen någonsin men å andra sidan har den dramatiskt tappat i kraft till näst högst på den femgradiga orkanskalan. Textstycken ligger huller om buller och gör läsaren irriterad. Inte sällan slarvas det när kvällspressen ska prångla ut nyheterna först av alla.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,702373,00.html

En tydlig separation mellan nöjes- och nyhetsredaktionerna kanske vore vitaliserande för företaget? :-)

Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist

Inga kommentarer: