15 januari 2006

Förstagångsväljare

I år ska jag gå och rösta för andra gången i mitt liv (första gången var annars i kyrkovalet i fjol). Eftersom jag är så osäker och trevande - är Göran Hägglund (kd) den man jag vill se som familjeminister, eller har kanske Mikael Odenberg (m) mitt fulla förtroende som finansminister? - gjorde jag ett test på Ungt Val, i år ett öppet samarbete mellan Lunarstorm och Aftonbladet.

Testet går till som följer: jag väljer ut tio viktiga/relevanta frågor, från en lista på 30, och får sedan säga vad jag tycker om var och en av frågorna. Efter varje svar signaleras med grönt och rött ljus vilka av partierna som är för och vilka som är emot min ståndpunkt - tvekande partier ger gult ljus. I slutet av undersökningen registrerar man kön och ålder, av statistiska skäl, och så får man se hur många procent av respektive partis åsikter man delar. Föga förvånande håller jag till 100 % med vänsterpartiet.

Folkpartiet har tio procent av mina åsikter (de tycker att könsmaktsordningen borde brytas), övriga borgerliga noll. Socialdemokraterna når endast upp till 67 % av mina krav - EU och säkerhetspolitik är inte deras bästa kort. Skrämmande nog ger jag miljöpartiet 97 % rätt. Helt schjukt. Jag tror jag måste göra om testet med tio andra frågor, så jag bryter med miljöpartiet...

Kring den del av sajten som handlar om oss unga och våra politiska val finns två annonsörer: Svenskt Näringsliv, som vill att vi ska bli egenföretagare, och LRF, som säger "Tillsammans får vi landet att växa", i Times New Roman-teckensnitt. Det känns inte helt färdigslipat. Men så har sajten inte kommit igång helt än, heller.

Jag väntar med spänning på den härligt förutsättningslösa debatt som kommer att drivas på sajten. Det lär bli bästa TV3-känsla över den!

Inga kommentarer: