09 juli 2006

Gemütlich i Strömsund

I dag var det en rätt fin dag i Strömsund. Visserligen lite molnigt, men det ska det vara när det nu har varit medelhavsvärme hur länge som helst. Jag satt och chillade på Vattudalstorget mitt på dagen - och lyssnade på de olika konversationer som pågick. En hel del kul hade jag.

Två gubbar möttes gående över torget, och den ene fann det oundvikligt att kommentera gårdagen (Dundermarknaden gick enligt flera av varandra oberoende uppgiftslämnare som vildast till i går natt).

Gubbe 1:
- Jag tycker det luktar här...!
(Kort tankepaus.)
- Det luktar gammal fylla!
Gubbe 2:
- Han är int' så gammal...!

- - -

Två damer, sådär mellan åttio och döden, kommer med gåstolar fram till en bänk där de ska sitta och skvallra tills Konsum öppnar.

Åldrad dam 1:
- Vi kom ungefär samtidigt i dag!
(Lång paus, efter ett knappt hörbart svar från åldrad dam 2.)
- Jo, jag sa: "Vi kom ungefär samtidigt i dag".
Åldrad dam 2:
- Ja, i dag var vi vältajmade.

Det är så mysigt med riktiga människor, som bara njuter av en enkel tillvaro och inte har särskilt många bekymmer här i världen. Inte såna där akademiker som sitter och oroar sig för c-uppsatser och de höga priserna på caffe latte, utan ärliga jämtar på Flata.

Hem blev jag skjutsad i en hyrbil (!), modell Volvo V70 (!) med en klimatanläggning som hade två regioner (!). CUF stod för kostnaden och det var Andrée Ivarsson som chaufförade. Vi hann prata en del om ungdomsavtal och regionsjälvstyre och sånt. Jag tror att det blir svårt att få centern att prata om den resursfördelning från arbete (löner och anställningar) till storfinans som har skett i accelererande takt sedan vi blev medlemmar i EU och WTO. Men det är den diskussionen jag vill ha upp.

Inga kommentarer: