31 juli 2006

Trafikbolagen förnekar sig inte

Att resa på en söndag - när alla andra ska resa - innebär ett stort risktagande. Det kan på sannolika skäl misstänkas uppstå förseningar, platsbrist, tekniska fel och mycket annat. Jag upplevde allt på de olika tågen på väg hit ner till Malmö.

Mittlinjen från Östersund till Sundsvall var fullpackat. Trots fem vagnar mot normala tre fick folk sitta i gångarna ända fram till Ånge, även jag.

X2000 från Sundsvall till Stockholm var fullsatt, men så vitt jag fick se blev inga passagerare tvingade att sitta på golvet. Däremot var luftkonditioneringen i just min vagn ur funktion, så temperaturen var runt 30 grader. Chokladkakorna jag hade med mig var helt mjuka i värmen. Men så fick jag också en värdecheck direkt av tågvärden, värd 50 kronor. Så jag ska inte maila till SJ:s kundtjänst och be dem återställa så pass mycket underhållspersonal att tågen kan hållas i fullgott skick.

Nattåget från Stockholm till Malmö var rätt okej till en början. Att hänga ut ur fönstret på väg ut ur Stockholms södra delar var helt otroligt härligt. Men inne i tåget var det 27-28 grader, oberoende av termostatvrid. Med andra ord riktigt svettigt och svårt att sova. Jag vaknade när tysken i kupén klev upp, strax innan klockan sex. Tolv minuter över sju - en halvtimme försenat - kom tåget till Malmö.

Inga kommentarer: