12 juli 2006

Tjugo år i dag!

Som vanligt är önskelistan både nyskapande och innehållsrik:

-kläder
-pengar
-godis
-gåvor till Fristadsfonden, plusgiro 26 31 25-7
-gåvor till Vi-skogen, plusgiro 90 05 08-3

Men jag tänkte också försöka mig på en liten årsutvärdering, med utgångspunkt i moderns siande kring mitt sista år som tonåring. Här kommer hennes spådom:

[...]vi får uppleva en traditionell svinnovember,
- Kanske var den lite varmare än den brukar vara?

att du kommer att dissa den låga farten på universitetet,
- Bitvis, ja, eller kanske framför allt det låga utbildningsvärdet. Att ha kommit från gymnasieskola med inlärnings- och utvecklandefokus till universitet med bokmal-tenta-betyg-tänk är inte direkt något steg framåt.

att barnen kommer att fortsätta krossa glas på cykelvägarna,
- Inte helt oväntat. Så illa att jag har klassat problemet som ett av länets fem allvarligaste, i konkurrens med bland annat Per Åhlström och EU.

att du kommer att få uppleva ytterligare ett par underbara veckor på Teneriffa,
- Indeed, med den tropiska stormen Delta och allt!

att din mors 50-årskalas kommer att gå till hävderna som Det Där Kalaset,
- De flesta ser på bilderna ut att ha riktigt kul.

att din lillebror kommer att ta körkort,
- Alls inte. Inte heller jag har kommit mig för'et.

att tomten inte kommer i år heller,
- Korrekt. Men det blev en välsignad jul ändå!

att Göran P kommer att vara fetare och drygare än nånsin,
- Nja, han har i alla fall ambitionen att bli av med oljeberoendet!

att LT flyttar in i nya lokaler och ökar i upplaga,
- Ja och nej. I den ordningen.

att du kommer att möta hösten solbrändare än på fjorton år,
- Kan mycket väl ha varit så. Lite solbränna är mer än ingen alls.

att din lillasyster mognar en smula,
- Jajamänsan! Hon kan nu officiellt städa sitt eget rum.

att bärskörden blir god,
- Där har jag inget facit, annat än att frysen ju har varit full av bär även denna vinter.

att freden inte kommer i år heller
- Tyvärr inte. Det var i och för sig nära ett tag, men sen hamnade fredens vän Ariel Sharon i koma, och vi vet ju vad det ledde till...

samt att din far inte förändras märkbart. Utom möjligen att han blir lite rundare om magen.
- Mycket riktigt.

Inga kommentarer: