05 juli 2006

Rapport från natten

En till konstig kväll på stan. Vid ettiden kände jag att det luktade brandrök nere på Prästgatan. Efter några minuters letande av källa till lukten fann jag på Stortorget en liten brinnande hög, där luren från telefonkiosken utgjorde det fränaste eldmaterialet. Jag hämtade vatten i fontänen och släckte elden, varpå jag och brodern noterade flera märkliga saker runtomkring oss.

På min cykel (som jag hade parkerat på torget) hängde en halvfull kasse tomburkar som jag inte själv hade hängt dit. Inga av de boende runt torget som hade fönstren öppna hade reagerat på elden. Någon hade också brutit loss grejer inne i en pytteliten bod som står bredvid telefonkiosken, antagligen för att elda.

Man undrar ju ibland om verkligen allt stämmer när man är den förste som ringer polisen en sån gång. Det var samma sak vid klotterfrenzyn förrförra veckan; vi syskon är först på luren.

Hör folk inte, ser folk inte, känner folk inte, när brott begås? Eller skiter folk i tokfransar som förstör vår stad?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror helt enkelt att folk är rädda.
Egoismen har ju uppmuntrats en längre tid, mottot är: Sköt dej själv och skit i andra.
Bra att ni finns!
Kerstin
PS det där med tomburkarna verkar ju vara nån som känner igen din cykel ??? DS

Nisse Sandqvist sa...

Jo, ibland är det som att folk inte vill ha sett det där som de såg. De tror väl att man råkar illa ut om man säger ifrån eller ringer till polisen. Och att det är okej att hålla käft. Kanske har kd rätt när de kräver en lag om civilkurage? :-)

Hoppas att det inte var samma person som eldade telefonluren som hängde burkarna på styret.