31 juli 2006

Malmöpremiär

Jag har aldrig förut varit helt ensam i en större stad, men nu har det faktiskt gått riktigt bra och varit väldigt kul. Det regnade när jag kom fram, så jag hastade iväg in mot stan. Efter kanske en halvtimme var jag framme vid Kronprinsen, huset jag bor i ligger ovanpå en stor galleria, granne med 25-30-våningshuset i blå mosaik som dominerar hela den här delen av stan.

Till Kvarnby folkhögskola hittade jag tack vare att jag mötte Stefan och Cathrine, som också går kursen. Vi presenterade och presenterades i omgångar, för att sedan äta lunch. På Värnhemstorget en bit från skolan åt vi lunch. En stor falafel med läsk kostar 22 kronor. Lite som Puerto de la Cruz, fast i Sverige.

Under eftermiddagen samtalade vi kring möjliga upplägg och önskat innehåll för kursen. Det blev en diger önskelista. Jag känner att kursen kommer att bli typ hur bra som helst.

Efter skoldagens slut gick vi den dryga biten till Ung Vänsters lokal på Nobelvägen, för att sätta adressetiketter på några av de förstagångsväljarfoldrar som ska skickas ut. I Malmös område finns 80 000 förstagångsväljare. Det innebär flera ton foldrar och hundratals arbetstimmar. Vi hann på någon dryg timme klistra etiketter på ett par, tre tusen foldrar. Runt stan har NSF, nazistpartiet, satt upp klisterlappar. Turligt nog för mig fäster klistret inte bättre än maskeringstejp, så de rivs lätt ner.

Men vi hann inte längre än så - för på Möllevångstorget hölls en manifestation för Palestinas och Libanons frihet, mot den israeliska aggressionen. Tyvärr tog Hizbollah mer eller mindre över, och stora delar av publiken skanderade glatt med i hyllningsramsorna till Guds parti och dess ledare.

Bäst var ändå glassen. På Sibylla serveras mjukglass i drickabägare: "Mellanbägare" innebär alltså fyra deciliter mjukglass. MASSOR, JU! Jag har också fått höra att kiosken 20 meter från huset jag bor i har minst lika stor glass. Återstår att se, i morgon.

När allt detta var avklarat gick jag den långa vägen hemåt, och passade på att handla lite juice och mjölk och riskakor och sånt. Det blir nog brist på pengar framåt slutet av månaden...

Förutom all värme och fukt är Malmö jättebehagligt att vara i!

3 kommentarer:

Andrée Ivarsson sa...

Alltså förstår inte vad det är du gör där nere i Malmö. Inget emot halva landet, men vad är det man kan göra där nere, om man tänker noga efter?? Men förresten, som du kanske ser, så har jag skaffat mig en blogg.

Nisse Sandqvist sa...

Nä, precis! Jag förstår heller inte varför jag måste vara i Malmö av alla ställen. Man svettas ungefär konstant, och folk pratar så man knappt förstår vad de säger. (Läser för övrigt en kurs som heter Förändra världen, men det är egentligen för den stora glassvolymen på Möllevångstorget som jag bor här.)

Jag ska försöka följa din blogg!

Andrée Ivarsson sa...

Jaså du, flytta hela vägen dit bara för lite glass. Måste vara bättre att använda sin konsumentmakt för att försöka flytta hit dom stora glassvolymerna. Men vad handlar den kursen om då?