06 juli 2006

SJ vill inte ha långa brev

Om man ska kontakta SJ för att gnälla på deras ekonomistiska företagsetik får man hålla sig inom 1 000 tecken, eller göra det per telefon. Jag vill skriva långa mejl, men det går alltså inte att hitta någon bra "kundkontakt"-mejl till dem. Så då får det bli en kort fråga genom deras formulär.

Hej!

Jag undrar varför tågtrafiken inte är mer förstärkt under helgresetopparna. De senaste åren har jag rest rätt mycket från Östersund. Nu senast var jag i Nyköping i juni och fick uppleva underkapaciteten på allvar. Det finns helt enkelt för få platser på tågen. Fler tågvagnar måste sättas in, eller förstärkningsavgångar läggas till mellan de mest attraktiva orterna.

På väg hem från Nyköping åkte jag tvåvåningståg. Det var lite obekvämt att klättra över alla passagerare som tvingades sitta i gångarna och bagageutrymmena. Tåget blev en halvtimme försenat till Stockholm (resan tog 90 mot beräknade 60 minuter) och minst en av dörrarna var ur funktion, så avstigningen tog fem minuter extra. Tågvärden hann aldrig kontrollera min biljett. Här är min andra fråga - varför är de överbelastade tågen underbemannade? Ombordpersonalen hinner inte göra allt de ska och tågen fungerar inte som de ska. Det går ut över både säkerhet och komfort för oss resenärer.
Jan Forsberg, verkställande direktör på företaget, skulle gärna ha fått förklara varför SJ vill pressa sin personal och sina kunder så hårt som man nu gör. Men det kommer han inte att göra, för det behöver han inte.

Inga kommentarer: