28 september 2006

Läskiga jobb som jag kan få

Okej... Jag skulle behöva lite extracash till början av nästa år. En resa till Venezuela är inte gratis ens om vi har en borgerlig regering. Så ett jobb vore gôtt mos. Jag har kollat runt lite på vad det är arbetskraftsreserven får göra nu för tiden.

Här i Malmö är det omåttligt populärt med gratistidningar. Slår vad om att säkert hundra personer är anställda för att - företrädesvis på morgonkvisten - dela ut så många tidningar som möjligt av City och Metro. Och inte vilka hundra personer som helst: invandrare och yngre tjejer är överrepresenterade. Det är visserligen ett jobb, men... Kan vi inte ta en tidning ur en av alla tidningsställ och högar kring busshållplatserna själva? Satsa pengarna som den omfattande distributionen av gratistidningar tar i anspråk, på vård/skola/omsorg? Jag tror att invandrarna och de yngre tjejerna (och jag!) hellre hade jobbat på en nyöppnad fritidsgård som resurspersonal än på Centralen med Metro-arbetskläder.

Annars finns här en hel del restauranger, gatukök och småaffärer som har öppet länge, länge. På dem kan ungdomar och invandrare också få lågbetalda servicejobb. Jag har hört att man kan få jobba svart för trettio spänn i timmen - och när en falafel kostar en tia, kan man då vänta sig att jobben är värdiga, med drägliga löner?

Som tur är ska regeringen Reinfeldt låta subventionera de sociala avgifterna för exempelvis servitörer, med följden att restaurangerna kan utöka sin arbetsstyrka med en till underbetald blatte. För offentliga medel, som i en annan värld kanske hade använts till jobb i välfärdssektorn.

Av rent politiska skäl ska jag försöka hitta nåt helgvikariat i den offentliga omsorgssektorn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan bara önska lycka till och hoppas att du kan få nåt. Det finns ju gruppboenden för utvecklingsstörda förutom äldreomsorgen, och så kan man kanske få jobba på sjukhus, med typ nattvak eller att städa. Fast det brukar krävas åtminstone nån typ av introduktionsutbildning, några veckor, för att få vårdjobb.
Din bror ska för övrigt gå till Kebab city och se om han kan få ett halvtidsjobb som dom hade utannonserat i Platsjournalen.
På måndag ska han gå till Kornboden och visa upp sig. Alla som ringde till Karlavagnen häromkvällen, när ämnet var "Så tog jag mig ur arbetslösheten" sa att det är till bemanningsföretagen man ska vända sig om man vill ha jobb.
Annars kan du väl kolla Konsumbutikerna - det är väl ganska ideologiskt korrekt att jobba inom kooperationen?
Ja, lycka till hursomhelst!
/Mor