Läser en debattkommentar av Lotta Gröning i dag om att man inte ska "skjuta budbäraren". Hon menar att media har väldigt lite ansvar för valresultatet och, framför allt, att de i alla fall har gjort ett väldigt bra jobb med att stänga partier som sverigedemokraterna ute. Det om att media inte har varit avgörande för valresultatet har jag bland annat kritiserat Aftonbladet specifikt för tidigare, men även reklamen för sd är oroande. Eller rättare sagt: det är oroande att media själva inte noterar all den goda publicitet som givits åt sd i valrörelsen.
|Aftonbladet har till exempel på sin valsajt för unga i sommar gott om reklam för sd i artiklar om partiet.
|SvD frontade så gärna med bild på partiledaren i återigen positivt laddad artikel.
|SVT lät några dagar innan valet partiledaren för sd debattera sina paradfrågor med CUF:s ordförande Fredrick Federley - ett obetalbart tillfälle att sprida sina åsikter på redaktionell plats.
Sd:s Jimmie Åkesson har blivit kändis i valet. Det har gödslats med artiklar, notiser, insändare, pressutspel och annonser där partiledaren i alla möjliga sammanhang fått komma till tals. Detta ska ställas i relation till bevakningen av andra, mer demokratiska men mindre förmögna, partiers utrymme i samma medier.
Arbetaren är en tidning som medvetet låtit Feministiskt initiativ vara med i artiklar, jämförelser och nyhetsrapportering i valrörelsen. Lika medvetet har de nämnt sd endast i negativa, kortfattade ordalag. Man har alltså prioriterat och lyft fram ett parti på ideologiska snarare än på ekonomiska grunder, där alltså demokratisyn har fått gå före ekonomisk efterfrågan. Jag ser inte varför det skulle vara fel. Det känns betydligt bättre med en tidning som har en sådan integritet, än kommersiella stormedia som vill locka mediekonsumenter med sina konflikt- och skandalskriverier. Att fronta sd är också ett redaktionellt val, om än ett uselt sådant.
Nu väntar en offensiv nere i Skåne, dit jag ska på lördag. Sd ska bemötas på rätt sätt - av en vänster som använder de rätta antirasistiska metoderna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar