21 mars 2006

Carola-kuppen avslöjad!

Det som inte kunde ske har skett. Carola har vunnit en till festival. Men att det inte skedde ärligt, det har vi nog varit många som iakttagit. Inte minst har Telias undermåliga telefonsystem fått misstankarna att riktas mot maktens boningar och skivbolagsdirektörernas portföljer. Det var inte på finaldagen som vinsten för "bidraget" Evighet/Invincible utropades, utan långt tidigare. Avgörandet fälldes inte av folket, utan av media... En modern, skandalös skandalernas skandal!

Jag ska nu avslöja vilka som ligger bakom den kupp som förde Carola till ESC i Aten. Det är inte helt kända, och måhända lite otippade, personer som visar sig ligga bakom dessa vidrigheter.

Först ut: Ronny Larsson på QX. Den tionde mars, flera dagar innan finalen, skriver han att Carolas "bidrag" är

låten som vi kommer att skicka till Aten.
Inte bara anmärkningsvärt - chockerande är ordet. Jag är bestört; jag rasar.

Nummer två: Bosse Eriksson på Gotlandska.se. Under rubriken "Inget kan stoppa Carola" påstår han att

nu låter hon [Carola] drömmarna bli verklighet ... Laila stoppar nog inte Carola men en finalplats eller Andra chans är inte omöjlig.
Vem kunde ana att en lokaltidningsskribent skulle vara inblandad i så smutsiga affärer som televiserade kupper? Ja, nu för tiden är ingenting otänkbart.

Tre: Aftonblaskans nöjesdel är nog värst. "Ta skydd - här kommer Carola" står det, och hennes röstningsnummer märks ut bland alla de andra med ett tydligt "Rösta på Carola"! Mer maktfullkomligt formulerad propagandatext får man väl leta efter.

Carolas seger var uppgjord, av ett ljusskyggt gäng mörkermän. I sina mörka kammare. Med sina ljusfattiga ideal. Och dystra, fattiga ideologiska barriärer... FEL LÅT VANN, GANZ EINFACH!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men alltså - allvarligt: Det enda av alla de erbarmliga bidragen som bet sig fast i mitt huvud, och som fortfarande sitter där, var Linda Bengtzings "Jag ljuger så bra". Måste vi skicka nåt bidrag borde det ha blivit den.
Jag förstår bara inte varför det är så jävla viktigt. Vi måste ju till att börja med kvala in till själva finalen, och vi får väl hoppas att den religiösa hysterikan misslyckas redan där.
För övrigt säger jag som en del mig närstående brukar göra: "Ring nån som bryr sig!"
/Mor

Anonym sa...

boo-yah!
/närstående

Nisse Sandqvist sa...

Jooorå, så är'e.