26 mars 2006

Paris nummer sju

Anar jag en viss smygrevolutionär förväntan hos Olle Svenning i senaste ledarkrönikan? Jag tror det. I påsk, har jag läst, är Paris det sjunde mest populära resmålet för oss privilegierade medelklassvenskar. Teneriffa, dit mor min beger sig nästa vecka, är näst populärast.

Det är mindre än två veckor kvar till Paris. Med varje artikel och analys av konflikterna jag läser ökar spänningen. Blir det generalstrejk? Kommer jag att få se protesterna vid universiteten? Fördjupas och breddas revolten?

För oss som inte fattar ett jota av l'Humanités franskspråkiga artiklar är den ideella hemsidan l'Humanité in English bra att ha. Sajten startades för bara ett par år sedan av "filosofiprofessorn och militante kommunisten" Hervé Fuyet. Här får man en gediget kontrapropagandistisk bild, med folkets/vänsterns enighet som tema.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det blir ju spännande att se om kollektivtrafiken fungerar, om all hotellpersonal strejkar, om flyget kan landa osv.... Bara du aktar dig för att bli gripen av de elaka franska piloserna så!