24 februari 2006

Enkelspårigt och borgerligt!

Dagens industri landade för första gången i mitt brevinkast i förmiddags. Den kommer att komma ungefär 300 gånger innan prenumerationen är slut. Jag kommer med andra ord att få en mycket detaljerad och ambitiös rapport från borgerligheten och näringslivet sex dagar i veckan. Huvaligen. Allt är vinklat åt höger, eller åtminstone i principfast motstånd mot allt vad vänsterpolitik heter.

Med Bonniersfären i ryggen är det här en riktigt mäktig tidning, ungefär som DN fast med ännu mindre folklighet och ännu större fokus på de av kapitalismen mest gynnade.

Rapports 19.30-sändning var också något av en rysare, sett ur demokratisynpunkt. Flera av reportagen var om möjligt ännu mindre fördjupande och allmänbildande än kvällstidningsreportagen. Hur viktigt är det att veta att "de befarade våldsamheterna uteblev vid demonstrationerna i Bagdad"? Var har världen tagit vägen?!

3 kommentarer:

Anna Herdy sa...

Nisse, varför? Dagens Industri är inte en tidning man vill prenumerera på. Jag förstår argument som, "know your enemy" men varför? Hualigen!

Anna Herdy sa...

Grattis till ordförandeposten förresten! Det kommer du att göra bra!

Nisse Sandqvist sa...

Varför Dagens industri? Tja, "know your enemy" är nog det bästa jag har att komma med. Sorry. Men det är faktiskt riktigt kul att dyka in i deras tankevärld. Under rubriker som "KUNGEN" har de närbilder på psoriasis-Fredrik Lundberg och bland analyserna finns både en och flera gamla Timbro-mänskor.

Jag hade också just fått studiebidrag när erbjudandet kom - mindre än halva ordinarie pris, plus en premie - så det var väl en impulsgrej.

Tack! Jag hoppas att jag kan sköta det bra. Annars kommer Allah att straffa mig.