13 februari 2006

Tre dimensioner av mediemakt

Kvällens Faktum är ett väldigt viktigt program. Visar hur såna spontana, folkliga flugor som pokerspelande och hemmafixande inte alls beror på intensiv lobbying från kapitalet.

Föreställ dig rubriken "Vänsterpartiet vill satsa på offentliganställda". Det är en surrealistisk tanke att seriösa medier skulle skriva så. Nej, rubriken skulle snarare bli "Vänsterpartiet får intern kritik" eller åt det hållet. Men i går läste jag på SVT Nyheter och textteve att "Borgerliga vill satsa på småföretagare". Det är väl självklart att ett av Fulalliansens utspel ska få en positiv värdeladdning, medan sektkommunisternas politik inte ens berörs. Att sektkommunisterna har en minst lika småföretagarvänlig politik som Fulalliansen, det spelar ju liksom ingen roll alls.

Såg just den irländska dokumentären om statskuppen mot Venezuelas president Hugo Chávez. Chávez, som valts av en bred majoritet, tvingades bort av en mediekoreograferad militär och ett ovanligt handlingskraftigt näringsliv. Mediecensuren trädde i kraft omedelbart - chavister blev förbjudna att synas i media och hyllningar från framför allt Washington strömmade ganska snart in i privata tevekanaler. Folket reagerade i och för sig så starkt på kuppen av sig självt att den inte kunde fortgå, men det visar på mediernas makt när en folkvald president kan ersättas av en militärjunta och omvärlden går med på det.

Inga kommentarer: