23 februari 2006

Stackars djur

Då det är renoveringsdags på Konstapelgränd har jag tre katter på besök här på färdigslagborrade Krutvaktargränd. Det är rätt svårpluggat med alla varelser och apparater som pockar på uppmärksamhet. Men nu känner jag i alla fall att jag har greppat de mest grundläggande kunskaperna om regionalisering och globalisering.

Apparater, ja, jag köpte en ljudanläggning för 400 spänn, på rea. En sorts lightversion av brorsans värstinganläggning på 500 watt. I medföljande informationsblad läser jag att den är tillverkad i Kina, antingen av Taising eller av Guoguang. Den förstnämnda verkar vara en ledare på tillverkning av "Höra Aids"-produkter. Det känns som att jag har gjort ett väldigt rättvist och tryggt köp - både för arbetarna och för miljön.

Sen blir jag helt tokig på alla dessa djurrättsinsändare också. Det får finnas nån gräns för hur mycket vi ska solidarisera oss med djurens livssituation i fångenskap (indeed, we have ourselves to worry about in the first place)!

Inga kommentarer: