04 februari 2006

Hoppas på Coop!

Hej!

Jag tycker att ni ska sluta lura kunder och kooperationens medlemmar som ni gör, ni på Coop Sverige/Coop Norden. Här kommer ett av många exempel där varumärket Coop inte på långa vägar lever upp till sina kvalitetslöften.

I dag köpte jag apelsinjuice med fruktkött, av märket Coop. Jag brukar annars köpa juice som tillverkas av Arla, eller "marknadsledaren", som Coop Norden kallar det. Arlas apelsinjuice med fruktkött kostar runt 15 kronor per liter, vilket gör den till en lyxvara för de flesta av oss studenter/medlemmar i Coop Sverige. Därför blev jag glad när jag såg att Coop har en egen juice med fruktkött, i tvålitersförpackning som inte är nämnvärt mycket dyrare än en liter från "marknadsledaren".

Men juicen går knappt att dricka. En spontan fråga: har Coop låtit en smakpanel bedöma juicens kvalitet? I så fall har den a) inte givit denna juice ett särskilt högt betyg, eller b) inte haft någon värdig konkurrent att jämföra med. Arlas juice smakar färskpressad - ungefär som just apelsinjuice ska smaka. Coop tillverkar sin juice i Danmark och skryter inte direkt med att den är pastöriserad. Den är inte en färskvara - något som, kan jag konstatera, märks.

Att dra en parallell till mjölk är kanske inte helt schysst, men precis som när man säljer mjölk med lång hållbarhet - sådan som behandlas i extra hög temperatur - bör det framgå mycket tydligt på förpackningen att juicen är pastöriserad; att den smakar annorlunda. Få tycker att lågprismjölken är likvärdig, eller ens god som dryck, och samma sak tycker jag gäller lågprisjuicen.

I andra länder grämer det mig alltid att den juice och den mjölk man får tag i är UHT-behandlad eller på annat sätt smakar illa - nu har vi snart samma problem i Sverige. Coop Sverige menar att varor av märket Coop är av "god kvalitet", och skryter med att vara först ut på marknaden med denna sorts varor.

Jag skulle vilja föreslå att Coops apelsinjuice med fruktkött får en annan leverantör. Den danska leverantören kan tydligen inte leverera en god produkt - varför ska kooperationen lågkvalitetskonkurrera? Jag skulle också föreslå ett test mellan de olika juicesorterna i en Coopbutiks sortiment. Om det finns ett mönster mellan "märkesledarnas" - menar jag - högre kvalitet och Coop-märkta varors lägre kvalitet, så torde det stämma till eftertanke bland de strateger som bestämmer över produktsortimentet.

Stämmer det att, som det står på hemsidan, Coops produkter håller "lika hög kvalitet som märkesledarna"? Om ja, undrar jag vilket märke som är högpriskonkurrent till Coops apelsinjuice med fruktkött. Om nej, undrar jag om inte Coop borde ha en icke-pastöriserad juice till försäljning. Jag skulle hellre köpa god juice av Coop, än äcklig.

Hoppas att min bittra kritik ger insikt i hur jag som kund och uppmärksam student ser på läget i Coopkoncernen. Hoppas också att firman låter ett förändringsarbete till det bättre inledas.

Med vänlig hälsning
Nisse Sandqvist
Ibland måste man ryta ifrån. Vara del av en så kallad folkstorm, bestående av sisådär tio upprörda rättshaverister.

Inga kommentarer: