23 mars 2006

Tuffa mötestider

Från tio till 16, från 18.30 till 22, har det varit sammanträden i dag.

Landstinget bjöd in till storforum om ungdomsdemokrati. Mediokert teoriutbud bland föreläsarna - desto större prestationer av eleverna. Många är fantastiskt drivna och engagerade, även om det är lite oroande ibland hur lite av demokrati, och hur mycket av personingripanden, som förespråkas.

En klar favorit är Andrée Ivarssons (numera CUF) förslag på demokratiförbättrande åtgärd: utbildning i "opinionsbildning": om alla får lära sig att göra en budget, formulera schyssta slagord och nå media bäst, så blir inflytandet större... :-D

(Av någon spännande anledning tyckte han att Ung Vänsters lokala kampanj för gratis kollektivtrafik var skrattretande i jämförelse med Liberala ungdomsförbundets "Ursäkta röran, vi bygger om...". Det ska bli spännande att, när tillfälle ges och om Allah vill, höra vad i möjligheten att utnyttja busstrafiken som är så mycket oviktigare än liberalernas vilja att byta sossepampar mot liberalpampar.)

Kvällen har jag spenderat på ett sedvanligt långt möte med FRÖ, ett årsmöte. Det ska bli kul att följa upp kommunbeslutet om att bara köpa in rättvisemärkt te och kaffe. Grattis världens bönder, tack vare den offentliga sektorns medvetna upphandling (och framgångsrikt lobbyarbete) har vi rumsterat om marginellt i den kapitalistiska världsordningen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, det var så man gjorde. Var ju i alla fall kul att se att man blivit något av din personliga favorit med min åsikt att lära folk hur man påverkar. Att i stället för att komplicera ett redan i dag stort system tipsa folk hur man kan verka inom det systemet. Sedan sa jag aldrig att man skulle lära ut hur man skriver häftiga slagord och hur man gör en budget, även om det borde vara allmänbildning. Jag sa att man skulle lära människor, hur man kan påverka sin egen vardag och att det borde ingå i livets kunskaper vilka krav man kan ställa på samhället. Men visst praktiskt opinionsbildning är väl inte dåligt det med, vi lever ju i ett samhälle där du aldrig ska kunna bli påtvingat en åsikt, men du ska när som helst kunna berätta din åsikt.

Nisse Sandqvist sa...

Jajamänsan, jag har alltid uppskattat folk med åsikter mer än folk utan!

Det du argumenterade kring gick hur som haver inte riktigt under det man brukar benämna som skolans basala demokratiarbete, utan handlade snarare om sådant som utomstående parters möjligheter att verka i skolan.

Men okej, hur var det då du menade att ungdomar skulle påverka?

Jag sade att steg ett borde vara grundläggande utbildning i elevernas rättigheter och skyldigheter enligt gällande styrdokument. Steg två att skolorna pushar på för att elevråd och andra representationsmöjligheter kommer till stånd.

Anonym sa...

Det du säger låter vettigt, och i princip samma sak som jag sa.
Alla människor ska kunna veta vad dom kan ställa för krav på samhället, inte bara skolorna. Och visst är det bra med ett demokratiskt styrsätt av skolorna där alla har en chans att vara med, så länge det har givna ramar. Men framförallt är det viktigaste hur man kan påverka, vilka metoder man kan använda. Inte ren föreningskunskap som man kan lära sig genom att vara aktiv i vilken demokratiskt förening som helst. Det kan jag väl hålla med om att det inte brukar ingå i skolans vanliga demokrati(samhälls) undervisning, och detta är något som jag både har kritiserat och kommer att kritisera att det inte ingår. Då jag anser att det är fundamentalt för det fortsätta demokratiska samhället.