07 april 2005

Den riktiga maffian

Jaha, så var det dags igen. Maskeringsförbud. Förra gången fick man dra tillbaka förslaget eftersom inte ens juristerna trodde på idén. Detta statliga mästertrick för att upplösa oroligheter och få bättre pli på medborgarna... Enligt trion s + fp + m ska det tydligen vara förbjudet att "helt eller delvis" täcka ansiktet så identifikation försvåras.

Om man utgår från att meningen med maskeringsförbudet är att förebygga kravaller som typ de jag själv var med i under EU-toppmötet i Göteborg 2001, är det då inte smartare att ta tag i kravallmakarna och brottslingarna, än att göra brottslingar av oss som inte vill riskera att bli förföljda eller registrerade? Det är enligt mig lite känsligt när en stat - med erkänt IB-sugna sossar och en numer repressiv, icke-liberal höger - vill öppna för fler möjligheter att föra register över vänsteraktiva.

Visst tycker också jag att man ska stå för sina åsikter, fast vad är det som säger att jag inte ska få skydda min identitet när jag är upprörd och vill demonstrera?

Nazister har sett som en viktig uppgift att inhämta information från demonstrationer för att lägga ut allt på nätet, och Säpo har knappast upphört med bevakningen av "misstänkt verksamhet" - i synnerhet inte i denna terroristjaktens tidevarv.

Vill jag spöka ut mig under en demonstration så ska jag få göra det, och om någon vill begå brott under demonstrationen ska denne omhändertas. Lätt som en plätt!

Det är lätt för sossarna att lägga fram förslag där de vet att de får stöd av moderaterna. Så lär de i ökande utsträckning göra i riksdagen framgent, just för att kunna härja fritt med sin antisociala mittenpolitik. Någon gång kommer det att straffa sig, säger jag. Någon gång snart.

Inga kommentarer: