Jorå, det händer ibland att branschfolk vill skriva ner sina reflektioner för oss att beskåda, om det vansinne som reklamsamhället utgör. Den här gången pekar jag på Rolf van den Brink, som i Aftonbladet Debatt kort går igenom mysteriet med kollektiva köpmönster. Tyvärr med ett liberalt grundperspektiv - han tycker att vi själva kan börja tänka efter - men ändå en fin bild av dagens reklamsituation.
Hur reklamen påverkar resten av samhället är en intressant fråga, på många sätt. Bland annat utgör stereotypa och "traditionalistiska" reklammakaruppfattningar en stor komponent i bygget av det omänskliga, kapitalistiska samhället. En kreativ propaganda som av de flesta inte upplevs som mer än irriterande, men som uppenbarligen är lönsam nog för mångmiljardsatsningar.
Vi utsätts för psykologiskt framtagna reklambudskap varje dag, budskap som i alla fall inte jag vet hur mycket man påverkas av som människa. Antagligen mycket. Och vems är budskapen vi matas med?
Samhället vars agenda sätts av företagen, där de talade orden myntas av de privata företagen med största marknadsföringsbudgetarna, kallas fritt. Visionen om det mindre reklamliberala samhället, där produkten och mångfalden i stället står i fokus, kallas bakåtsträvande och slutet. Givetvis reflekterar vi sällan över det här - men hur skulle ett samhälle med en icke-kommersialiserad yttrandefrihet se ut?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar